Dakwat sotong Makruh?

Berkahwin dengan orang Pantai Timur ni banyak menu masakan yang saya belajar. Samaada direct drpd suami saya atau keluarganya. Janji kalau masak kena ikut tekak suami dan anak-anak. Kalau nak tekak saya, kena tunggu balik Perak Mama saya masak. Hahahaha.
 
Sejak semalam, dah 2 kali saya masak sotong hitam. Suami saya suka sangat sebab mmg favourite dia. Saya pula mendapat satu idea, sbb nak bagi sotong tu lembut saya rebuskan semua bahan2 seperti bawang putih, bawang merah, lengkuas, halia, asam keping, serai dan kiub ikan bilis. Then baru saya saya masukkan sotong dan finally cili padi. Fuhh.. memang terangkat. Saya plak boleh meratah dan hirup kuah dia. Memang kuah dia warna hitam sbb dakwat sotong. Memang cara masak dia camtu. Basuh gitu saje tanpa buang hat dalam2.
 
Sebelum ni saya makan biasa2 saje.. tapi sejak semalam, saya makan sangat over. Sedap sangat la kot saya masak. Suami saya plak makan sangatlah berselera gitu.
 
 
 
TETAPI... jeng jeng...
 
Tetiba saya rasa badan saya demam. Badan saya lenguh dan naik merah-merah. Saya batuk teruk, selsema dan sukar bernafas. Uwaaa...
 
Adakah saya alergik dengan sotong? Tak mungkin. Sebabnya saya ok je makan sebarang masakan sotong seperti sotong goreng, sotong goreng kunyit, etc. Yelah kalau masak tu memang saya cuci habis bersih-bersih. Kadang-kadang masak nasi goreng pun saya letak sotong.
 
Teruknya saya rasa badan saya. Bila dah sakit badan ni rasa sangatlah letih dan penat. Saya telan jugalah Panadol sbb saya dah tak tahan. Husband saya suruh saya telan histamine pill iaitu ubat selsema nak hilangkan gatal yg merah-merah yg naik kat badan. Saya taknak sbb kalau saya makan ubat selsema lagi saya badan lembik seharian. Lagipun sbb saya breastfeeding jadi saya mmg cuba elak makan ubat selsema.
 
Saya pun buat research tentang dakwat sotong. Astagfirullahalazim... Inilah yang saya jumpa.
 
 
 
Kiranya dakwat sotong ini ialah makruh kerana mengandungi bahan buangan iaitu najis. Uwaaaa...  
 
 
Padanlah tetiba saya rasa benak hati. Serius. Nak solat pun rasa liat. Yelah faktor tak sihat tu mungkinlah.
 
Saya harus beritahu suami saya. Bolehkah dia terima tentang berita ini?
 
Oklah.. esok-esok saya masak sotong ni saya akan buang dakwat dia tapi masak mcm biasa. Should be ok kot kan. Tak hitam pun takpe..
 
Tetiba saya dapat satu idea..
 
Saya rasa saya telan ALFAFA sajelah. Sebabnya Alfafa akan neutralize balik dan buang bahan toksin dalam badan kita. Then minum air banyak-banyak.

 
 
 
 
Di samping itu saya baca doa ni banyak-banyak. Hanya kepada Allah sajelah saya memohon pertolongan.

 

Aduh memang tak bestnya bila si mama sakit. Ya Allah.. semoga saya cepat sembuh dan dapat menjalankan tugas yang Allah amanahkan kepada saya dengan baik pada keesokan hari. Saya nak bangun awal nak solat Isyak. Dah ngantuk nak  tidur dulu.
 
Good nite people... zzzzzzzzz.
 
 
 

Comments