Genius Aulad or Real Kids?

Boleh baca entry saya di sini : http://iamja77.blogspot.com/2012/09/pra-sekolah.html untuk testimoni. (updated 21 September 2012)

OK.. saya sudah booking Ryan utk ke GA tahun depan kat new outlet of GA kat Bandar Kinrara. Tahun depan baru ia beroperasi. Alhamdulillah..

4 tahun pengalaman kat RK or CEC saya terasa rindu plak dengan tadika itu sbb dah lama cikgu2 dia. Empat tahun utk Firman dan setahun utk Ryan. Tp saya memikirkan penerapan ilmu agama drpd kecil lantas saya tetap ingin tukar ke GA.  Saya tahu RK lagi best tapi yuran dia pun makin lama makin mahal. Pengsan saya dibuatnya. Ini dia comparison fee structure between GA dann RK.


Genius Aulad 2011 Fee 
Registration RM100
Annual Admission Fee RM220
Material Fee (1st Term) RM198 - include stationeries, art & craft, snacks. etc
Material Fee (2nd Term) RM220
Monthly Fee RM238
Uniform RM38


Real Kids 2011 Fee
Monthly Fee RM280
Supplimentary Fees (1st Term) RM300
Book/Material Fees (1st Term) RM250

Supplimentary Fees (2nd Term) RM300
Book/Material Fees (2nd Term) RM250

Insurance RM20
Uniform RM35
Sports Uniform RM25

Ini dia calculation saya if pilih GA

Registration RM100
Annual Admission Fee RM220
Material Fee (1st Term) RM198
Material Fee (2nd Term) RM220 (Option: Boleh juga bayar on May utk penggal lagi satu)
Monthly Fee RM238
Uniform  3 helai @RM38 RM114 (saya plan beli 3 saje, boleh je beli 5 or 1)
Total = RM1090 actually RM990 saje sbb saya dah bayar booking RM100.

Real Kids
Uniform tak beli sbb dah ada.
Monthly Fee Jan RM280
Monthly Fee Nov RM280 (compulsary)
Supplimentary Fees (1st Term) RM300 (include school trip and food/snacks)
Book/Material Fees (1st Term) RM250

Insurance RM20
Total = RM1130

Perbezaan
Nampak lebih kurang sama sajekan yuran yang nak kena bayar masa kemasukan itu. Cuma ada perbezaan kat sini, GA punya annual admission Fee. Mahalnya RM220. Tapi ok la tuh. RK ada Supplimentary Fees dan Book/Material Fees RM300 and RM250 masing2. So by penggal ke-2 kena bayar RM550 dan yuran bulanan RM280. So total RM880 tu. Mahal la tapi dah anak nak sekolah bayar la gak kan. Cuma bila time November tu dah tak payah bayar RM280 sbb dah bayar masa awal bulan.

GA constantly jela bayar RM238 Jan until November. Cuma saya tak pasti nanti, kena bayar la kot kalau ada school trip dan pakaian utk konsert. RK mmg tak mintak duit apa2 sbb semua dah include dalam fees.

GA ada reading book beharga RM6.90 yang ikut level 1-12. Once anak dah achieve ke level baru kita bayar. Berbanding ngan RK, kita dah terus bayar RM65 yg ada 6 buku LEVEL 1 (Mereka ada LEVEL 2 = 6 buku dan Level 3 = 6 buku lagi). Macam buku nie nasib baiklah sbb time Firman dah beli so jimat utk Ryan. Tapi skrang RK dah sediakan buku pinjam utk phonics semua. So, luckily tak payah beli. 

RK dah inform yang pada tahun 2012 mereka akan naik kan lagi yuran  RM300 plak. Kalau Mandarin Medium lagilah, tambah lagi RM30. Reasonnya ialah utk mempertingkatkan format dan sistem baru pendidikan yang selaras dgn Darjah 1 di sekolah.

Tahun nie pastinya yang terakhir saya bersama RK untuk menghadiri konsert mereka dan sebagainya. Saya akan mengambil gambar banyak2 utk Ryan di RK.

update: Fees Genius Aulad 2013



Comments

  1. Ja, sorry i nak tanya u personally you prefer which one RK or GA.. coz i skrg pun tgh pening nak pikirkan nak masukkan anak i kt mana? for ur info i pun tinggal di bandar kinrara. plan asal mmg nak masukkan ke RK since u mention yuran semakin mahal dh confius balik ni?? pls need your advise - fr ZIRA

    ReplyDelete
  2. Salam Zira..
    Kalau ikut Ja.. Ja suka RK, of course. Very organize mgmt, complete facilities, ada swimming class, cikgu best, etc. Semua cikgu2 kenal both my sons.

    How old is you child? Bagi Ja, kalau nak masuk anak ke pre-school mmg kena korbankan duit sket lah. Mcm my Ryan nie even nak masuk GA pun, duit van ke dah lain kire tuh. Plus minus lebih kurang RK saje.

    Apa2 pun terpulang kepada kita sebagai ibu bapa la kan. Fikir mana yang terbaik utk anak kita. Bagi Ja, kali Ja nak serapkan nilai2 agama dalam diri anak Ja sejak dr kecil. Ja ada good testimoni from kawan2 yg htr anak2 dia kat Bandar Puteri. Sronok bila tau anak tau basic solat, doa2, salawat, etc. Sbb anak Ja yang dah Std 1 tuh after 3 years di RK, ada kurang sket pasal bab agama. Hat lain2 OK. English.. cantik!! Confident level very high sampai outspoken gitu. Sronok kalau join concert or any of the activities. Still anak Ja tu miss RK.

    Satu bangunan RK is totally mcm sekolah. Tapi GA hanya rumah kedai 1 tingkat.

    So, depend on you Zira..

    ReplyDelete
  3. Hi ja,

    Kalau Ena, Ena pilih Genius Aulad. :-) Ena dulu sanggup hantar si kenit kat Little Caliphs Puncak Jalil walaupun masa tu Ena kat Avilla (tau x ja kat mana.....hehe...). Tapi ye la ena flexible. tak kerja. Dulu ada terfikir nak hantar GA tapi branch yg bukak masa tu kat bandar puteri. Ena terfikir kalau pindah puncak jalil, camne plak nak hantar branch kat bandar puteri tu? Akhirnya stick to Little Caliphs Puncak Jalil sampaila dah grad da Dania ni. Ish they all ni namanya grad tapi kena gi tadika lagi blaja :-) pepepun terpulang pada impian ibu bapa nak anaknya jadi macamana....:-)

    ReplyDelete
  4. best laa baca comparison ni bravo good job... awak telah menerangi jalan saya hahahah

    ReplyDelete
  5. hi.. tgh google LC td.. skali ternampak plak blog awak nih..
    urmmm... sblm ni sy plan nak hntr anak ke GA yg baru sblh oldtown tu.. tp memandang kan tmpt tu baru n susah skit hubby nak hntr.. so, i registered dgn LC kat BK5... urmmm... rasenye both LC n GA ni lbh kurang kot syllabus nye...

    ReplyDelete
  6. Azie - Hahahhaha.. Tima kacih.

    Nifalnin - LC best gak. Ramai kawan2 htr anak kat LC. Tapi dulu LC banyak kat sekitar Shah Alam. Then dekat Puncak Jalil seperti Ena. Bagi saya, mana2 pun takpe.. as long kita tingkatkan ilmu agama dalam diri anak2 kita sejak dr kecil. Kan.. Insya'allah.. kita doakan semoga anak2 kita berjaya di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  7. As salam, saya ni tengah survey kindies utk anak saya next year. GA ni termasuklah dlm list. Sy nak tanya perkembangan anak saudari di GA setakat ni.

    ReplyDelete
  8. Salam Arden..

    Alhamdulillah. Tahun depan saya akan teruskan preschool anak saya di GA. Begitu juga anak saya yang seterusnya.

    Anak saya pandai baca doa makan. Dia takkan lupa kalau nak makan saje, kena baca doa. Begitu juga dgn solat. Dlm pada umur 5 tahun, dia tahu bacaan dalam solat dan tahu subuh, zuhur, asar, maghrb dan isyak dan rakaatnya.

    Pada awalnya mmg susah sket dia nak adapat dan saya sendiri tgk dia mcm liat nak ke sekolah. Alhamdulilllah.. 4 5 bulan lepas tuh, mmg benyak perubahan yg ketara.

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum ja... anak akakpun der kat genius aulad tahun depan pun sambung lagi kot. tuler tengok real kidstu cam bestjer tapi tuler tengok perkembangan dua orang anak akak kat GAtu rasa cam teruskan jerler... http://ikhlas-atilia.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum akak.. ooo anak akak kelas mana? haah.. anak saya mcm ok je kat situ. ramai kawan. so mmg kekalkan saje lah kat GA. Insya Allah.

    ReplyDelete
  11. salam ja
    accidently jumpa blog you... nice info here since tgh survey nak hantar anak ke mana...

    Nahar

    ReplyDelete
  12. salam puan, tumpang tanya sekiranya anak-anak puan telah bertukar ke GA atau masih lagi di sek0lah lama. sekiranya sudah bertukar ingin tahu feedback puan tetang sekolah GA ini. terima kasih. semoga info yang dikongsi akan dpt manfaatnya pada ibu-bapa lain jua

    ReplyDelete
  13. TQ for the comments. 2 tahun di GA. Alhamdulillah. Tapi pengalaman di Real Kids banyak membantu dia cemerlang di GA. Pertama sbb di Real Kids anak saya telah kenal huruf. Di Real Kids juga ada kelas agama tapi pada masa tu hanya 2 orang saje kelas dia yg Malay. Jadi dia mmg dapat layanan istimewa. Lalu, alif ba ta sampai ya juga dah kenal masa umur 4 tahun. Jadi masa di GA dia takde masalah. GA so far mmg OK. Tapi pasal akademik mmg Real Kids lagi OK. Cuma saya nak terapkan hafazan al-quran.. doa-doa.. dan ISlamic education. So, depend on anda.

    ReplyDelete
  14. bagus sangat info coz anak saya tahun depan nak anta g pre school da...biar dia belajar bersosial sket..heheh

    ReplyDelete
  15. thanks for info..just asking..GA accept kids from umur brape ye?my son baru nak masuk 3yrs thn depan..tp skg cam tgh sgt gian untuk survey preschool utk die..-ayu

    ReplyDelete
  16. salam..saya pun berbulan pening survey pasal sekolah anak ni.dilema seorang ibu memang camni yek..ni antara hasil survey nya
    http://akulahputeriraja.blogspot.com/2012/12/kindergaten-huntinghasil-pemburuan.html

    ReplyDelete
  17. As salam

    Saya visit Real Kids Bkt Jelutong smlm, annual fee dah jauh sgt beza, 5k ++ dah
    huhu

    ReplyDelete

Post a Comment