Diabetes dan saya: Part 1

OK Fine... Doctor suruh saya guna Insulin. Maksudnya.. kena cucuk!!! Waduuhh saya tengok Mama saya kena cucuk setiap malam saya rasa ngeri. Dan kali ni saya kena cucuk sendiri? Memang saya tak boleh terima pada mulanya bila Doc suruh saya pakai Insulin. Saya tengok result glukose saya. Takdelah teruk sangat. Takdelah sampai 10 or belas2.


Saya control makan Doctor, boleh tak? Masa saya buat test tu saya tak jaga makan pun. Saya makan apa saje. Sebelum2 ni, saya bukan makan banyak pun” jenuh nak explain kat Doctor.

Saya tengok muka Doctor.. “Kalau macam tu awak monitor makan awak dan datang semula next week.”

Next Week?”  Adoi.. malasnya nak datang ke hospital lagi. Memikirkan kena ambik cuti, parking, menunggu, etc.. saya surrender.

Okla Doctor, saya pakai je la Insulin tu!” Pasrah. Hahahhaha. Saya kena fikir positif. At least saya belajar ttg cara menggunakan Insulin. Then saya fikir lagi.. kelak pada masa akan datang saya akan belajar utk control diet etc.  Bila dah habis bersalin, saya akan mengaktifkan diri. Banyak bersenam, jaga makan, etc. Ok what?!!! Not a big deal.

Selalunya bila kita dengar orang yg kena kencing manis, bermacam2 perasaaan dan persoalan yang for sure comes dalam fikiran kita. Tak tahula kan apa yg korang fikir. Atau terfikir.. habislah!!! OKla.. saya reset mind saya. Jangan fikir apa yg orang akan kata. Fikir kesihatan dan baby dalam kandungan.

Saya takut baby keluar besar dan tersangkut. Dah banyak kes saya face. Walaupun berat baby hanya 3.2kg. Insulin selamat. Lagi bagus sebenarnya. Saya just nak pastikan awak dan baby OK.” Sian plak Doc Hamidah ni. Dia concern sebenarnya. Saya nila.. degil sangat!!! Hahahah.

Petikan drpd Babycenter.
Delivery can sometimes result in a fractured bone or nerve damage, both of which heal without permanent problems in nearly 99 percent of babies. (In very rare cases, the baby may suffer brain damage from lack of oxygen during this process.) What's more, the maneuvers needed to deliver a broad-shouldered baby can lead to injuries to the vaginal area or require a large episiotomy for you.


Because of these risks, if your practitioner suspects that your baby may be overly large, she may recommend that you give birth by cesarean section. Fortunately, only a minority of women with well-controlled gestational diabetes end up with overly large babies.

In addition, babies who have excessive fat stores as a result of high maternal sugar levels during pregnancy often continue to be overweight in childhood and adulthood.

So, akhirnya pada 3 Dec 2013, saya sudah bermula menggunakan insulin. Husband saya Alhamdulilah.. sangat support gitu. Masa saya attend kaunselling di Hosp, husband saya pun attend sama. Suka suka sbb sangat supportive gitu. Yelah, anak dah ramai kan. Alhamdulillah.  So, dia pun faham kenapa saya kena guna insulin. Cuma dia tengok saya kena cucuk tu, dia mcm ngeri.  Hahahha.  Dah le saya ni di jari kena cucuk.. perut lagi.. agaknya tu dia kesian kat saya. Adalah hikmah disebaliknya kan.  Saya kata kat dia.. saya suka belajar. Kot la kencing manis ni serang saya masa tua mcm Mama saya, at least saya dah ada ilmu. In Syaa Allah.. 

For now, saya kena cucuk di perut 4 kali sehari. Banyakkan??!! Takpela.. janji baby dalam perut sihat dan mama pun sihat. Moga bila baby lahir nanti, anak Mama ni menjadi anak yang soleh, beriman dan bertakwa. 

Saya nie mcm2 dah experienced. Cucuk tu small matter saje. Sakit beranak lagi la. Saya pernah kena ceaser, pernah buat laproscopic sbb cyst, apa lagi? Saya kata kat suami.. moga2, semua sakit yang saya faced ni Allah ampunkan dosa2 saya yang telah lalu. Biasalah bini EMO kan. 



Serba sedikit info nak tau cemana boleh terkena diabetes ni. Info berguna semua dalam babycenter.  Untuk pengetahuan semua, orang peknen kalau kena kencing manis dipanggil GESTATIONAL DIABETES
How can I tell whether I'm at high risk for gestational diabetes?
According to the American Diabetes Association, you're considered at high risk for this condition (and should be screened early) if:

  •  You're obese (your body mass index is over 30).
  • You've had gestational diabetes in a previous pregnancy.
  • You have sugar in your urine.
  • You have a strong family history of diabetes
Some practitioners will also screen you early if you have other risk factors, such as:
  • You've previously given birth to a big baby. Some use 8 pounds, 13 ounces (4,000 grams, or 4 kilos) as the cutoff; others use 9 pounds, 14 ounces (4,500 grams, or 4.5 kilos).
  • You've had an unexplained stillbirth.
  • You've had a baby with a birth defect.
  • You have high blood pressure.
  •  You're over 35.
* *Yang merah tu memang faktor kenapa saya boleh dapat Diabetes ms mengandung. Yang paling ketara sbb umur saya dah 36. So, mereka yang plan nak mengandung lebih drpd umur 35 tahun tu... yang tak bernasib baik macam saya.. berhati2 yer. Apa2 pun kita doakan semoga semuanya dipermudahkan. Insya Allah. Amin.





s

Comments

  1. Kak Ja, b strong.. Intan dulu pun masa pregnant mayya kena insuline masuk usia baby 7 bulan dalam kandungan... Insulin 3x sehari... Memang hari2 kena disiplin tulis dalam buku makan apa time bfast, lunch ngan dinner... bacaan gula sebelum dan selepas pun kena catit dalam buku.. nanti doc nak periksa buku tu.. :) Alhamdulillah walau ayah mayya xpenah berani nak tgk intan cucuk kat perut dan xpenah join jumpa doctor, syukur intan dan mayya selamat.. Usually mom yg under diabetic ni akan diminta deliver awal 2minggu... So gudluck ye.. Kalau sudi leh minta tips ngan intan... Anytime sis... :) In shaa Allah.

    ReplyDelete
  2. Tq Intan for sharing... Kak Ja ni first time ni kena cucuk. Dulu control makan takdela teruk sangat pun. Tp kali ni dpt beza gak kalau tak cucuk, terasa mcm pening dan nak pitam. So mmg kena cucuk. Dah tua Kak Ja ni Intan.. hahahha. So far, apa yg Intan buat tu sama la apa yg Dr yg kak ja suruh buat ni. Dekat hosp pun dah jumpa pakar diabetes semua. Mula2 tu mcm malas dan mcm sombong pun ada.. terasa ok kot. kakkaka. sekali ada sari tak cucuk dan makan banyak.. ambik ko.. kak ja tidur seharian. the next day.. taubat.. kak ja cucuk tak mau miss. ni pun next week doc nak jumpa. Dia nak tengok. Kena la buat kan.. Anything kak ja whassap Intan ye kalau mcm ala2 blur gitu. sbb yelah.. dok syok check darah turun naik. hancur jari kak ja ni intan.. hahahha.

    ReplyDelete
  3. Boleh je kak ja.. anytime juz whatsapp intan... In shaa Allah intan bantu yg termampu... mmg hancur ujung jari.. perut intan pun hancur kak ja.. ni ada tips nak share ngan kak ja.. sebelum tidur sapu minyak zaitun kat tempat cucuk tu... jari dan perut.. intan dh ok dh skg perut tu.. if not takut tenguk.. sbb kalau diabetis mmg kudis2 kulit ni.. alah pd besi... :(

    ReplyDelete

Post a Comment