Rokok Haram

Saya terpanggil untuk menulis tentang Rokok pada pagi ini selepas membaca blog MariaFirdaus. Selepas membaca kata2 Ustaz2 ni saya lagi bertambah gentar.


Saya risau sebab ahli keluarga saya masih ada yang merokok. Adoi.. cemana nak buat yer? Saya bukan nak memburukkan ahli keluarga saya sendiri tapi saya sedang fikir, cemana yer nak cakap kat mereka. Yelah dah lama isap rokok dan saya pasti susah mereka nak terima teguran apatah lagi insan seperti saya ni. 

Tadi saya juga buka website JAKIM tentang merokok daripada Pandangan Islam. Memang kukuh fakta2 nya.


Kawan saya pernah kata.. memang susah nak cakap seperti kita tegur orang nak tutup aurat. Apatah lagi nak tegur orang suruh solat. Bila kita tegur, mereka akan kata kita macam bagus.. menunjuk.. berlagak alim. Allahuakhbar. Kalau mereka semua tahu niat saya kan. Namun kata2 Prof Muhaya sering menenangkan saya. Dia kata, biarlah orang nak kata apa dan janganlah Allah yang menghukum kita. Kalau ingat Rasullullah berdakwah, tekanan beliau lagi hebat. Namun kita harus meneruskan berdoa untuk seseorang itu berubah kerana sesungguhnya kita memang tak boleh mengubah seseorang kerana yang memberi hidayahnya ialah ALLAH. Nak tegur orang pun kena ada cara. Bukan terus main cakap je sampai menyakiti hatinya dikhuatiri plak diri kita ada sifat2 mcm bagus. 

Saya juga pernah dengar cerita favourite Ustaz saya iaitu Sheikh Dr Mahmud Al-Maghlani daripada Madinah dalam IKIM bercerita tentang rokok. Dia pernah didatangi seorang insan yang ingin menghafal Al-Quran. Lantas salah satu benda yang dia perlu buat ialah berhenti merokok. Pun dia kata, rokok itu haram. 


Then saya teringat kisah rokok yang berkaitan dengan syaitan. Kisahnya asap2 rokok itu mengundang kehadiran syaitan dan menyebabkan kita selalu kuat marah. Kaitannya syaitan kan dicipta drpd api. Hah.. camtulah.. saya tak ingat dah huraianya selebihnya. 

Ya Allah.. ampunkanlah dosa2 ahli2 keluarga saya. Bukankanlah pintu hati mereka untuk mereka berhenti merokok. Janganlah hukum mereka atas kesalahan mereka. Terimalah amalan dan doa2 mereka. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemurah lagi Penyayang. Engkau jualah penerima taubat dan Maha Pengampun. 

....
....
....
....

Ni salah satunya cara saya nak tolong ahli keluarga saya.. In Sya Allah.. Semoga Allah dapat menolong insan2 yang saya sayangi dan memberi kesihatan yang baik kepada mereka. Amin.. Ya Rab.




Apa beza Vivix Shaklee dengan kaedah berhenti rokok yang lain?
Bezanya ialah kaedah lain menggunakan pendekatan ‘penggantian nikotin’. Manakala Vivix pula menggunakan pendekatan ‘BUANG NIKOTIN“. Sebab tu lah perokok tegar yang berhenti rokok dengan Vivix akan rasa pahit dan tepu bila merokok selepas mengamalkan Vivix.
Selain tu yang bestnya Vivix Shaklee ni ialah bukan sekadar membantu perokok tegar berhenti merokok. Ia juga bantu memperbaiki tubuh mereka bermula daripada sel-sel selular. Maksudnya, bekas perokok tegar juga akan dapat kesan sampingan yang positif kepada kesihatan mereka.



Lepas baca tentang khasiat Vivix ni saya jadi tak tentu arah juga. Sebabnya saya tengah list kepada siapa saya nak hadiahkan. At least saya berusaha untuk menolong orang yang saya sayangi. Menurut adik saya, susah nak berhenti orang yang sudah merokok sekian lama sebabnya nikotin dah penuh dalam badan dan jika berhenti secara tiba2 boleh memudaratkan. So saya katalah VIVIX ni boleh buang NIKOTIN dalam badan gradually. 

Saya nak order sekarang. Saya taknak tunggu lagi. Bukan apa, bila kita delay.. kita akan terus lupa dan lupa dan kita biarkan mereka yang tersayang. 

Kat mana nak beli?


Sekian..

Comments