Cerita waktu mengantuk


Rasanya tidur cukup. Adehhh... terbayang katil dan bantal je ni. Tolong!! Tolong!!! Balik ni byk lagi kerja nak kena buat. Ambik anak2. Tengok anak2 nak makan dan mandi. Oooo tidak. Esok weekend ada kerja rumah yg perlu disiapkan. OK fine.. tarik napas. Hembus. 

Teringat masa pregnantkan Erfan pada saat2 nak beranak. Kan saya beranakkan Erfan masa kandungan nak masuk 35 weeks. Hari sebelum tu saya attend meeting dalam keadaan yang sangat sleepy. Tersengguk2. Malam tu saya mmg tak larat dan terus ke bilik nak rehat sementara melihat gelagat suami saya yang bersiap nak ke Redang. Nasib baik parents saya ada kat rumah tp malam tu mereka ke TESCO. Sekali saya masuk ke bilik air.. Alamak!!! Air ketuban dah pecah!!! 


Panik sekejap. Suami saya yang sedang bersiap itu terus call kawan dia cancel. Saya plak call Mama Bapak saya untuk ke hospital. Saya kena tunggu parents saya sbb mereka nak tengokkan anak2 saya. Yang paling best.. satu apa pun saya tak packing lagi. Plan weekend tu le nak packing barang2 ke hospital. Sekali adooiii.. saya dah nak beranak!!!!

Kelam kabut packing barang2. Nasib baik saya dah buat list. Kalau tak buat, mmg saya tak ingat satu apa pun nak bawak. Saya tak boleh fikir.. mmg ikut je list tuh. Apa yg saya ingat.. saya kena mandi air suam, telan telur mentah bersama madu untuk kuatkan tenaga saya nanti.

Sepanjang dalam kereta blur. Terasa panas je air ketuban keluo mcm paip. Mmg le pakai pad kan. Tu pun dah tukar 2 kali.  Sampai kat hospital pun kelako. Saya ke ER kat KPJ. Husband saya drop dan saya ke kaunter. Saya inform nurse.. "Saya nak beranak.. Air ketuban dah pecah" Giler cool muka saya!! Nurse pun tak panik. Dia kata.. tunggu sekejap yer Kak. Banyak ke air tu? Saya pun jawab.. banyak la ni.. Saya nak ke toilet.. salin lagi sekali yg ke 3. Baru nurse tu panik. Saya kasi dia IC dan kemudian nurse tu suruh saya duduk ke kerusi roda untuk ke wad bersalin. Masa tu tak salah saya dalam pkl 12 pagi...

Husband saya pun cool. Dia bawak bag saya yang ntah isi apa2 tu dan terus bayar deposit sementara saya telah ditolak oleh nurse ke wad bersalin. Dalam kepala otak ni saya tak boleh fikir apa pun. Takut takde. Berani pun takde. Yang saya tau.. saya tak sabar nak tengok muka baby. Memanglah relax sbb apa.. saya tak rasa sebarang contraction pun. Takde rasa sakit. Dan memang wajarlah.. bila bidan check baru bkk 1 cm. Dan bila bidan check lagi dia kata breech. Oooo oowww!!!! Pun tak boleh fikir lagi. 

Doctor Tan datang dalam tempoh 1 jam. Scan.. checkk..songsang.. kena ceaser. Ceaser ekk??!! Saya tengok muka husband saya yg duduk kat kerusi di sebelah saya. KPJ best sebab ada kerusi utk si suami relax2. Boleh tidur ke apa ke sementara menunggu si isteri nak beranak kan. Ok.. saya tanya Husband saya... Boleh ker? Dia jawab.. habis tuh? Buat jelah mana yang terbaik.. Oklah. Si Suami dah restu. Saya dan suami kena sign surat apa ntah. Cemana nak baca details tengah blank. 

Beberapa minit kemudian, saya kena pakai uniform utk ke OT. Waahhh.. first time ceaser. Again.. saya mmg takleh fikir. Sampai di OT yang sejuk tuh sy diperkenalkan seorang doktor bius. Okla.. dalam hati apa2 jelah. Dia inform saya kena cucuk kat belakang yg saya rasa itu epidural. Dan saya juga diterangkan utk buat half bius. Saya tengok kat bilik OT tu ada ramai nurse. Okla... ada perempuan. Dr Tan datang bersama uniformnya. Saya tak dapat tengok proses di depan saya tapi saya rasa perut saya sejuk. Dr Tan inform saya dia nak bedah skrang dan saya pun Bismillahhirahmanirahim. Ya Allah semoga dipermudahkan. Saya rasa perut saya bergoyang2. Yang penting saya tak rasa sakit. Saya rasa ada benda besar ditarik tapi still tak rasa sakit. Then dengar baby menangis.. Alhamdulillah.. baby dah keluar. Doktor Yasmin datang pgg baby. Dia tunjuk baby tu kat saya.. Puan .. baby boy yer. Dia letak Erfan atas saya. Saya peluk dan cium ubun2 dia. Alhamdulillah.. 

Bayangkan ada 3 doktor pakar dalam bilik tuh.. tu yang sampai kos RM8k. Hahahhaha. 

Saya dengar Doktor Tan kata.. ok now saya nak jahit semula perut anda. Saya jawab OK.. again terasa perut bergoyang. Saya nampak nurse sedang menolong doktor. Tak lama kemudian. Doktor Tan kata.. Finish. OK.. saya ditolak keluar oleh nurse dan saya diletakkan di bawah heater. Memang sejuk sangat masa operation tu. Ntahla saya pun tak tahu berapa lama saya kat bawah heater tp hati saya tak sabar nak balik wad tgk baby. Saya nampak patient lain beratur atas katil untuk dioperate. Dan spt biasa doktor bius itu memberi explaination lagi. 

Nurse datang untuk menghantar saya  ke wad. Yeahh!! Keluar je OT.. kelihatan suami saya yg blur2 tu. Dalam hati saya.. alahai.. anak yang no 4 ni jelah dia tak dapat tengok live. Saya tanya dah tengok baby? Dah tadi.. dah azan dah pun. Saya senyum. OK.. semua selamat. Alhamdulillah...

Kelihatan suami saya datang dan kelihatan baby Erfan duduk dalam babycot.

OK tamat sudah cerita ceaser saya utk hilangkan ngantuk saya pada petang ini. Malas nak cerita betapa sakitnya tempoh pantang disebabkan ceaser. Semoga kali ini.. saya beranak secara normal. Amin...

Comments