Relapse


Ada orang kena masuk spital sejak semalam. Tarik napas Mama dia. Biasalah bila protein dah leaking dan tanda 4+ kat albustix. Badan dan kaki dah nampak bengkak. Bangun pagi dah nampak sembab. Nak tahu apa penyakit si Firman nie ialah http://en.wikipedia.org/wiki/Nephrotic_syndrome.  

Tiap2 hari makan ubat selsema dan kahak semuanya tak jalan. Malam2 asyik selsema.. batuk. Budak dah besar. Susah dah nak control. Firman actually tak boleh makan garam. Dalam keadaan dia relapse mcm nie mmg lagila kena control. Tapi semua makanan dia kata tak masin. 

Tak boleh jadila. Kena gak pi jumpa Paed dia. Paed + Nephrologist. Doktor yang telah rawat dia since umur 18 bulan dan skrang berumur 63 tahun. Berumur gak kan. 

Result darah.. Albumin low, Protein low dan Cholesterol pun tinggi. Nak buat cemana.. kena masukkan albumin dlm badan. Masukkan lasix utk kurangkan swelling. 

Call my cousin yg Form 4 merangkap uncle kesayangan Firman utk teman dia kat spital. Alhamdulillah. Uncle yang sangat baik hati. 

Namun kisah semalam sangat memenatkan. Seharian di hospital. Ramai sungguh umat manusia yang sakit sampai bilik pun takde. Tunggu punya tunggu dan dah balik, patah balik dan akhirnya pkl 9pm baru settle. Udahle bawak Emran dan Ryan. Nasib baik mereka behave. Tula akhirnya, pi ambik Erfan semua sampai rumah dekat pkl 12 malam. Pukul 1 pagi Papa balik. Papa sangat busy sbb ada business plan. 

Namun saya syukur sbb ada orang2 di sekiling saya yang sangat helpful. Babysitter saya yang baik. Uncle dan Auntie saya yg baik. Kebetulan Uncle saya yg kat Shah Alam ni rumah nya tgh renovate, so dia stay kat Kg Aman Puchong di mana family Auntie saya yakni wife dia yang own the kawasan di mana bbsitter saya duduk sewa rumah kluster di situ milik family auntie saya. Best bila Uncle and Auntie saya duduk sini. So, skrang 4 orang anak saya stay kat sini. Syukur alhamdulilah. Anak2 saya jugak tak boring. Kata mereka mcm balik Taiping la Mama.. hahahaha. 

Anyway.. dalam kekalutan ini saya sedar pertolongan drpd Allah. Penat mmg penat. Bayangkan setiap pagi saya kena settle anak2 htr ke rumah bbsitter dan kemudian direct ke spital sbb nak jumpa Doktor pkl 9am. Minta time sleep dan sampai di offcice pd pkl 10am. Fokus kerja di pejabat. After kerja pi spital dan settle apa2 yg patut. Then balik ambik anak2 yg lain. Di rumah plak urusan kain baju. Nasib baik budak2 tak skolah. Hari Sabtu ni sibuk Ryan nak konsert. Malam nak buat tahlik kat rumah Win di Bkt Puchong.  Then Ahad adik lakiku nak kahwin. Ya Allah semoga urusan ini dipermudahkan. 

Comments