Nak kurus dan nak kaya..

Sebelum tu saya nak hadiahkan Fatihah kepada krew dan penerbit Majalah Anis.. semoga syarikat ini akan terus maju dan memanfaatkan pembacanya. 

Yelah saya keluarkan sebahagian artikel mereka tanpa bayar apa2 namun saya sedar niat saya ingin kongsi sebahagian ilmu di sini agar dapat memanfaatkan dr saya dan pembaca2 yang terlajak sampai ke sini. Kalau nak tahu detail, boleh belilah Majalah Anis kan. 

Pelajaran utama yg saya sedang belajar skrang ialah share. Kita tahu sesuatu dan kita kongsi bersama. Moga2 ianya menjadi pahala yang sedikit sebanyak utk bekalan kita di akhirat nanti. Tapi niat penting kerana Allah. Insya'Allah. Saya berusaha namun saya tidak tahu kadar markah atau pahala yg diterima. Maybe 1.. maybe 2. Takpelah. Saya buat jelah. Manalah tahu dgn 1 ni, Masya'Allah dapat membantu saya di sana nanti. 

Then, pelajaran ke 2 saya percaya Rezeki Allah bagi. Kita ada ilmu, kita inform or sebarkan. Melainkan  org itu tidak benarkan utk menyebarkannya.  Maybe orang itu lebih berjaya drpd kita. Takpe. Kita risau kita dapat sikit. Takpe. Jangan fikir nak untung semata2. Fikir yang kita memberi kebaikan kepada orang di sekeliling kita. Insya'allah.. dgn niat yang baik, Allah akan tlg kita. Semuanya dgn izin Allah. Cehh.. mcm pakar motivasi plak aku ni. HAhahha. Saya sebenarnya merungkaikan apa yg saya paham dan translate pehamanan itu dlm ayat saya sendiri. Itu pun datang drpd pembacaan saya dgn izin Allah. Bukan kita punya ilmu pun kan. Allah yg punya. 

Panjangnya saya bebel bab intro. Sebenarnya apa yg saya nak share ialah tentang nak kurangkan berat badan or nak kurus. Now, ilmu yg saya dapat.. ok.. nak kurus untuk apa? Untuk mendapat pujian drpd orang ramai. Untuk kelihatan cantik di mata suami? 

MAtlamat saya nak kurus ialah untuk sihat, dpt beribadah dgn baik, fit semoga dapat menjaga anak2 dan suami yg saya sayang. Selain itu of course saya taknak kelihatan gemuk sehingga menampakkan bentuk badan yg tak comel, pakai baju nampak ketat dan adakalanya bleh jadi seksi or tersiksa gitu. Dan paling penting, suka bila suami saya kata.. cantiknya bini saya. Hahahha. Dapat pujian dr suami sendiri lagi best gitu.. berbunga2 rasa.. Ala2 Abang AM gitu kan.  

Bila membaca kisah nak kurus nie kan, faktornya sama kan mcm org yg nak jadi kaya. Pada dasarnya org akan kata, takpelah taknak kaya nanti lupa bila dah senang lupa Allah. Sama juga kes bila orang yg sangat gemuk dah give up akan berkata, takpelah.. biarlah saya gemuk. Janji suami sayang. Orang kurus pun boleh cerai berai katanya. 

Dan bila saya fikir balik, hhhhmmmm... conclusionnya satu je.. NIAT. Buat sesuatu niat kerana apa or siapa? Abdul Rahman bin Auf ialah orang yg sangat kaya pada zaman Rasulullah S.A.W. Namun cemana nak jadi kaya, kena kaji dan selidik bagaimana dia dpt jadi kaya. Ok.. saya pun kena baca kisah dia nanti.  Tapi yg saya tahu, dia berniaga mmg totally cara 100% yg Allah suruh. Then, saya lihat.. orang2 kaya spt Prof Muhaya, Ustaz Zahazan, Dr Azizan Osman, Prof Kamil... yes kalau baca kisah mereka, semua itu mempunyai ilmu yg hebat yg dipinjamkan oleh Allah. Mereka bukan kaya dgn duit turun dr langit tapi mereka pegang ALLAH. Bacalah kisah mereka, mereka suka tolong orang. Nak tolong orang kenalah kenal ramai orang. NAk tolong orang kenalah memupuk silaturahim. Nak tolong orang kena ada duit. Kunci segalanya2 nak apa2 kena SOLAT dulu la kan. Minta Allah tolong.

Jom baca kisah Dr Mahathir Mohd nie *nama ala2 nama ex PM gitu*. Semoga dapat sedikit pencerahan ttg cemana nak loose weight gitu. 




Comments