Sentiasa diingati..



Saya bersama Opah pada suatu petang pada hari Isnin, 30/7/2012


Rata-rata Makcik dan Pakcik saya, Sepupu saya, kedua ibu bapa saya dan juga adik-beradik saya masih memperkatakan tentang Opah terutamanya di Facebook. Bila saya call Mama Bapak saya, masih menceritakan tentang Opah. Adik2 saya meluahkan di What's App conference betapa masing2 masih merasakan kehilangannya. Teringat je, meleleh lah air mata.

Nampaknya lepas Opah takde ni, masing2 umpama kalau boleh taknak berpisah bila berjumpa adik-beradik. Mungkin itu doa Opah supaya kami adik-beradik rapat dan saling sayang-menyayangi. Mana taknya, bacaan tahlil diadakan di setiap rumah Uncle dan Auntie saya yang berada di KL/Selangor selepas pemergian Opah. Last weekend, operasi menyerahkan semua kain batik Opah kepada anak2 dan cucu2 perempuannya. Punyalah banyak. Saya tak ketinggalan mengambil 2 helai. Pemergian Opah juga menamatkan juga pencen Opah setiap bulan daripada kerajaan sbb dulu arwah Tok bekerja kerajaan. Bayangkan, duit anak2 bagi, pencen pun ada, sakit di hantar ke Hospital Pantai di Bangsar, lihatlah betapa rezeki Opah sangat hebat walaupun pada usia tuanya. Opah juga dikebumikan di Bukit Kiara yang dikatakan orang susah untuk dikebumikan di sana. Masya'Allah. Selepas diskusi bersama anak2 Opah (yakni Uncles dan Auntie2 sayalah) tempoh hari, harta2 Opah tidak diambil sedikit pun oleh anak2nya tetapi diserahkan kepada anak2 yatim dan badan kebajikan. Kalau ada emas2 pun sapa yang nak, bagi duit dan duit itu disedekahkan. Bayangkan.. saya kagum dgn semua uncle dan auntie sbb tidak langsung menceritakan ttg wang ringgit.

Makcik saya beritahu, Opah seorang yang Penyayang dan selalu mengingati orang walaupun garang. Memang tak dinafikan sbb dia boleh ingat nama2 kesemua cucu2nya dan sebilangan cicit2nya. Walaupun di saat akhir hayatnya, dia boleh tanya, "Sapa jaga Emran?". Memang saya tak boleh lupa ayat terakhir Opah yg masih jelas itu. 

Saya kena belajar daripada Opah.. Penyayang dan Mengingati. Maka betullah dalam Islam menggalakkan kita memupuk silaturahim kerana banyak hikmahnya yang tersembunyi. 

Ini kata-kata daripada kakak idola saya dalam FB nya untuk saya. Walaupun bukan citer pasal Opah tapi ttg ilmu mendidik anak2 itu yang saya suka. Kisahnya anak sakit masuk spital. Tapi dia bersyukur sbb anak2 dapat supportnya. Itulah hadiah yang amat bernilai baginya. So, saya wish dia semoga Allah permudahkan dan dibalasnya ayat2 utk saya yang cukup membina. Thanks Kak.. Panduan Akak dalam mendidik anak-anak akan saya amalkan. Amin. 

Tqvm dik. Dr Muhaya kata kalau fizikal kita dgn manusia tapi jiwa & roh kita dgn Allah kita akan berasa tenang, InsyAllah. To b positive & brilmu kita kena bergaul dgn org positive & yg brilmu...Itu yg akak cuba buat sekarang. My family is d most importnt. Yg lain2 tu klau ada kederat & peluang i'll attend to it. Otherwise, another time mayb. Org lain pon tak leh komplen psai depa pon tak tlng kita ye dak? What comes around goes around...
Akak nk share dgn adik memndangkn adik ada sons mcm akak. Akak tau mcmana penat adik jaga anak but u r a gud prson & soon u'll c penat lelah adik sbg ibu ajar anak2 pays. Nothing made me d proudest (bukan result A & wang ringgit) bila masa ammar sakit jumaat lepas, my sons stepped in, pegang tangan mak, teman akak thru it all. Depa kluar cari makanan berbuka, suap adik yg sakit, hiburkn adik & hari2 teman adik supaya mak boleh rest. At that moment akak realise, nothing else matters to me but them. Allah gave us many sons or kids for a reason. InsyAllah depa akan jaga kita. Kdg2 ada anak ramai tapi tak jaga mak bpk juga. Ada yg anak 1 tapi pndai jaga mak bpk. So kita brdoa yg terbaik ja. Org yg tak penting & racun pd kita, kita senyum & push them aside. They r soooo not worth it...

Sbenarnya dik, wlaupun anak sulung akak dah 17 thn tapi akak masih blajaq nk jadi ibu ni. Last wk akak trkejut bila anak sulung kata dia appreciate mama papa crita psai mistakes we made masa umuq2 teenagers dulu. Bab2 ponteng klas, etc, etc. Papa dia lagi byk stunts masa skola dulu...hehe...Kids know akak tak perfect & i was a young mom at 20 yrs old. Jadi kita anak branak blajar sama2. We learn to discover our strengths & weaknesses together. It's still a long journey dik for u & i. InsyAllah dgn guidance Nya we wil b able to do it. Adik Boleh!! (bahang olympics)...;'-)
 


Comments