Jawapan

Saya tengah packing barang utk ekspedisi pulang ke kampung selama seminggu. Tapi berenti sekejap sbb nak beri laluan utk tulis blog ini, boleh? Hahhahaha. 


Saya mendapat jawapan drpd persoalaan yang membelenggu saya drpd buku di atas. 

Tanda kita melepasi ujian sangat mudah. Pertama, jika apa yg kita perolehi, laku atau nikmati mendekatkan diri kepada Allah - membawa kepada menyembah dan beramal ibadah - maka ia dikira sebagai lulus. Lulus cemerlang atau lulus biasa-biasa merupakan isu lain yang perlu dibincangkan secara berasingan. 

Kedua, jika apa yg kita dapat, laku atau nikmati menjauhkan diri kepada Allah, misalnya wujud perasaan riyak, takbur, sombong atau menyebabkan kita tidak mampu utk solat Subuh berjemaah, tidak menutup aurat atau melakukan rasuah atay masa,  maka ia mungkin dikategorikan sebagai gagal. Gagal mutlak atau gagal bersyarat, juga perlu dibincangkan dalam topik yang berasingan.

Masya'allah. Saya tahu saya lulus. Tapi lulus biasa-biasa saje. Moga2 saya akan improve prestasi saya pada bulan Ramadhan akan datang.Yang mana tak complete sepanjang Ramadhan ini, akan saya habiskan Insya'ALLAH.

Ya Allah. Padamula aku memohon AMPUN.

Akhir sekali kepada semua rakan2 saya.. SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. Maaf Zahir dan Batin daripada saya. Berhati-hati di jalan raya, semoga kita semua selamat ke destinasi dan dipermudahkan. AMIN.

Comments