Rindu

 





Heart and mind: Sayu dan sebak. Rasa diri ini kerdil dan hina. Banyaknya dosa. Lalai. Terlalu fokus pada keseronokan dunia. Berapa banyak yang spend time utk beribadah kepada ALLAH ? Ampunkan aku Ya Allah. Terasa pendeknya masa. Cukupkah bekalan ku untuk ke akhirat yang selama2nya. Aku takut.. 


“Tuhan berikan pedoman.. Tunjukkan aku arah jalan yang kau redhai.. Tuhan berikan pedoman.. Dan bila ku menjauh.. Kembali ke pangkal jalan”

Talk to myself:

Every good deeds you do, it’s Ibadah Ja. Do it for of ALLAH. Allah bagi anak2 bukan untuk bermegah2 tapi amanah supaya kita dapat mendidik mereka menjadi manusia yg berguna di dunia dan akhirat. Jgn mengeluh Ja. Buat dengan ikhlas. Dugaan di depan mata ialah cabaran. Belajar cara nak menangani cabaran itu. Berdoa selalu. Kemanisan syurga tidak hadir begitu saje tanpa penat lelah dan usaha yang berganda. Ya Allah.. jadikanlah anak2 ku pencen kuburku. Bimbinglah kami menjadi ibu bapa yang berilmu supaya kami dapat mendidik anak2 kami menjadi anak2 yang soleh dan Berjaya di dunia dan akhirat.

At the same time:
I miss Mekah and Madinah. so much.. It’s almost a year. I miss every seconds and the experience there with my Hub. Ooohh Allah gave us love and wonderful moment. Thank you Allah… You give us wonderful and lovely Erfan. 



Yer saya tahu, tidak semestinya di Mekah dan Madinah saje tempat saya mendapat ketenangan bersama Allah. Saya boleh lakukannya di sini. Tapi saya mahu ke sana lagi. Jemputlah diri ku dan suamiku menjadi TETAMU mu lagi Ya Allah. Biarlah kami sempat menunaikan HAJI bersama. Anugerahkanlah kesihatan, kelapangan dan rezeki yg halal kepada kami YA ALLAH. Permudahkanlah urusan kami Ya ALLAH.

Ambik kata2 Prof Muhaya hari ini:-
Jika kita kejar dunia tidak akan pernah cukup. tapi bila kejar ketenangan dakn sentiasa dapat segalanya di dunia. Cari ketenangan dgn mengurangkan ego dan cari redha Allah dalam setiap situasi. Setiap kali kita stress ertinya ego telah menang dan iman telah kalah. tingkatkan keimanan setiap hari dgn ilmu. Tujuan ilmu ialah utk berubah. Jika ada ilmu dan tidak berubah sama fikir apa niat kita bila cari ilmu.


Comments

Post a Comment