Kesian

Bila Emran tido, saya akan ke Nursery utk melihat Erfan. Saya akan htr EBM saya ke sana. So far, alhamdulillah.. Drpd berat dia masa lahir 2.31kg dan hari ni hari yang ke 11 beratnya mencapai 2.52kg.

Di Nursery tu mostly baby2 yg kena jaundice. Mostly baby yg bacaan dia 250 ke atas akan kena tahan dan duduk di bawah lampu. If bacaan dia below 200, insya Allah Doc akan lepaskan. Ada yg stay 2 nites dan ada 3 nites. Nurse akan monitor baby2 ni.. Kasi susu.. Mandi.. Salin diapers if berak semua. So saya kira, bagus jugaklah anak2 yg kena jaundice ni duduk kat spital. Mcm saya alhamdulillah, sy dpt bersama Erfan sbb saya stay di hospital. Ada parents yg terpaksa tinggalkan baby di spital dan ada yg ambik bilik utk stay. Dpt bilik bukan senang sbb priority utk ibu2 yg bersalin.

Apa2 pun syukur alhamdulillah. Apa yg terjadi ada hikmahnya.

Citer pasal kesian, saya tersentuh hati melihat sorang baby yg stay dlm incubator nie. Dia lahir masa kandungan mak dia 36 weeks. Bukan semua baby bernasib baik. Baby girl ni mengalami masalah pernafasan. Saya nampak dada dia berombak2. Bayangkan lahir pada 3 April yg lalu dan dia x dibenarkan minum susu sampai hari ini. Menitis air mata sy setiap kali sy tgk baby tu menangis. Saya tak tahulah apa procedure Doc namun saya harap baby tu cepat sembuh.

Melihat baby2 nie semua insaf saya. Terkenang saya amanah Allah. Terkenang kata2 Prof Muhaya tentang pencen kubur kita. Baby yg putih bersih ni akan bermula kehidupannya di muka bumi ini dan pembentukan dirinya akan diinstall oleh kedua ibu bapanya.

Ya Allah.. Semoga Engkau membimbingku untuk mendidik anak2 ku sebaik mengkin. Amin.

Comments