Bila Allah permudahkan...






Semalam lepas balik kerja saya buat grocceries sket di Jusc*.  Maklumlah 2 orang anak yg besar export balik kampung. Yang ada pun Emran saje. Syukur bbsitter saya OK kalau saya balik lambat. Mr Hif pun balik lambat, so dia takleh nak tolong saya ambikkan Emran. 

Fuh.. dah lama rasanya tak pi Ioi Mall lepas balik kerja. Bercintalah nak pi sana walaupun sebenarnya dekat.  Traffic jem memang hebat skrang nie. Lagipun kalau weekdays, banyak benda saya nak kejar.. dgn nak ambik anak, tgk anak2 punya homework, solat Maghrib, makan, basuh dan sidai baju2, etc. Tak termasuk kalau nak kena masak. Kalau tak larat tu mmg saya beli saje. Then nak make sure anak2 tidur awal sebab esoknya sekolah. Saya mmg mcm lipas kudung di rumah. Memang takde masa nak tgk TV.

Mungkin dulu saya mengeluh dgn tugasan saya begini. Tapi alhamdulillah.. saya redo dan saya happy skrang. Saya tak complain kepada suami saya. In fact, suami saya bila tengok saya penat dia yang tolong saya. Tak payah suruh pun. Saya juga tak perlu nak tunjuk muka kat dia yang saya ni banyak kerja semua. Dengan muka tension ke hape. Syukur alhamdulillah.. 

Apa yang saya cuba amalkan ialah.. Allah selalu di hati saya. Kalau saya penat.. Takpe Allah tolong saya. Ya Allah.. tolonglah ikhlas kan hati ini. Ya Allah tolonglah saya. Surah At Taubah saya baca banyak kali.. Hasbiyallah La Illaha Illahu A'laihi Tawakaltu Wahuwa Rabbul Arsyil A'zim...

Lagi satu yang saya cuba amalkan ialah.. solat awal waktu. Yang best semalam saya dah sampai Jusco, mata saya mmg kabur ttg SALE. Saya nak redeem voucher JJ, jadi otak saya dah plan konon nak beli itu ini. Hahhaha. Tapi saya tingat Prof Muhaya kata.. solat awal waktu. Ingat... fikir priority!! Kalau kita dahulukan kerja Allah, insya'Allah urusan kita Allah permudahkan. Masya Allah.. memang saya nampak kemudahan yang Allah beri pada saya semalam. 

Lepas balik JJ, saya ambik Emran. Masa tu dah pkl 9.30pm.  Naik tingkat 3 kat rumah flat lama saya dulu. Fuh.. mengah rasa. Call husband saya, harap2 dia dah balik supaya dapat angkat grocceries yg saya dah beli. Lambat katanya. Alamak.. nampak gayanya saya kena angkat sendiri la. Alhamdulillah.. masa ambik Emran, dia mmg nampak ceria je. Bbsitter saya mmg sayang kat dia sbb dia ni kecoh sket. Mereka sunyi kalau Emran takde. Tima kasih Allah kerana memberi saya bbsitter yang sangat baik untuk jaga anak2 saya.

Saya duduk apartment. Tapi apartment saya tidaklah susah mana pun.  Parking kereta dekat ngan entrance. Unit rumah saya plak dekat ngan lif. Jadi bagi saya proses angkut barang semua OK. Alhamdullillah, kalau hari hujan pun boleh saje drop by kat lobby. Saya juga berterima kasih kepada Allah kerana izinkan saya tinggal di apartment ini. 

Masa saya nak angkat barang... eeerrr ada 4 plastik beso OK. Dengan nak turunkan Emran lagi.. hahhaahaha. Tiba2 datang security guard. Mostly security guard ni saya tak kenal sebab mereka from co baru. Dia beri salam pada saya.. oooo ok.. Islam. Sy ingat India.. Maybe Bangla Islam tuh. Muka pun dalam 50 an. Pakcik2 .  Waalaikummussalam. Saya senyum. Dia beredar pada mulanya. Then dia datang balik. Agaknya tgk saya kepot tak hape2 ngan plastik2 dan turunkan Emran. Hahahha. Dia datang kat saya.. I help you. OOOO.. saya happy sangat. Alhamdulillah. Dia angkat semua plastik2 grocceries saya. Saya kata.. It's OK.. please put in front the lift. No problem.  TQ...  sementara saya nak check surat2 kat post box. Lepas tuh, bila saya pegang tangan Emran nak masuk lift, ada 2 orang auntie cina terus angkat barang2 saya masuk dlm lift. Come.. come... Saya kenal auntie nie. Dalam hati saya kata.. ooo syukur semuanya.

Apa yang saya rasa lepas kejadian semua nie... Allah memang tolong saya. Ianya kecil saje tapi besar maknanya buat saya. Ianya bukan kebetulan. Allah menghadirkan orang2 ini untuk tolong saya. Saya sangat percaya dengan tawakal kepada Allah. Masya Allah... 

Bagi saya, saya bukanlah insan2 yang terpilih. Semua orang sama di mata Allah. Dulu saya tak nampak semua benda ini. Skrang.. alhamdulillah. Saya yakin, kalau saya ingat Allah.. Allah sentiasa bersama saya. Allah memudahkan hidup saya. Jangan lupa Allah itu saje. Saya masih belajar.. saya tahu ada kalannya saya lalai. Pada masa tu, saya nampak dugaan yg menimpa. Bila saya nampak keadaan itu menimpa saya, saya sedar saya harus beristigfar dan dekatkan diri kepada Allah. Hanya kepada Allah saya mengadu dan memohon pertolongan...




Comments

Post a Comment