Sharing is caring...






Kata-kata nie saya petik drpd Prof Dr Muhaya dalam ceramahnya di IKIM. "ILMU adalah hak para ULAMA, dan DAKWAH ialah hak SEMUA ORANG".

Indah. Saya rasa saya Insya'Allah berada di landasan yang betul. Saya tiada niat nak menunjuk-nunjuk atau bermegah2 dgn menulis blog ini. Apa yg ada di dalam hati saya, saya nak share.. Kata Prof Muhaya, jgn kita terlalu memikirkan apa yg orang fikir pasal kita tapi fikir pasal diri kita sendiri. Muhasabah diri kita. Itu yang penting. Adakah kita nie cukup sempurna? 

Rata-rata lately orang sedang menceritakan ttg best student yg berada di UK itu. Ntah, saya sedar berita itu ialah sangat sensasi dikalangan readers FB. Prof Muhaya pesan, jauhi gosip, jauhi drpd mencari salah orang, jauhi daripada sessi umpat/mengumpat sbb kelak di akhirat nanti takut kita menjadi seorang yg MUFLIS. Apa yg saya faham begini, kita jangan sibuk mencari salah orang. Dia nak buat apa dia punya pasal. Rata-rata orang begitula.."Eeeiii tengok dia ni. Pakai seksi. Tak cukup kain ke nak beli baju?" Tengok diri sendiri. Kita pakai tudung.. tapi lengan pendek. Then pakai plak ketat2. Cermin diri dulu. Jangan terus nak menilai/menghukum orang. Itu yang saya pahamlah. Sebab itulah ada pertikaian.. dia pakai tudung, tapi suka mengumpat, dan tengoklah orang yang tak pakai tudung tuh.. hati dia baik saje. Tak kacau orang. Orang yg tak pakai tudung tu, dosa dia Allah yang tahu tapi kelak kalau Allah campakkan hidayah kepadanya, masya'Allah.. mati dalam Husnul Khatimah. Orang yg pakai tudung ni, sibuk nak cari salah orang lain. Sibuk nak hukum orang itu salah itu dan salah ini. Say nicely.  Berdoa utknya. Banyak pahala tau kita mendoakan orang lain. Kalau ada orang yang mengumpat diri awak, jangan melatah yer. Saya sebenarnya cakap pada diri sendiri. Fikir tentang anak2 sendiri utk masa depan mereka pada suatu hari nanti.

Saya juga tertarik dgn satu statement Prof,  betulkan diri sendiri. Kita tak boleh betulkan orang lain. Well, it's true. Saya sebagai ibu, sebagai isteri, sebagai pekerja.. sebagai Hamba Allah terutamanya. Kadang2 saya melihat bagaimana org lain boleh kecapi success, happiness, wealth, etc. Apa kurang pada diri saya? Saya sedar, banyak benda saya perlu belajar dan improve. Utk mencorakkan suasana rumahtangga saya dengan baik, saya tak boleh goyang kaki. Saya kena berusaha. Saya kena mencari ilmu.

Akhir kata saya petik kata2 Prof dalam status FBnya.


apakan kekayaan dalaman yang kita ada? murah hati, lemah lembut, suka menolong, suka menghargai, suka sebut kebaikan orang, suka melihat orang bahagia, suka sangka baik pada ALlah dan orang lain, Mula niat cari kekayaan dalaman insyaAllah kekayaan luaran akan datang


Happy weekend. Sebenarnya, hari ini saya kena kerja.

Comments