Masalah orang

Setiap hari saya di office saya akan set untuk mendengar 1 or 2 ceramah from Prof Muhaya. Bleh download di website IKIM atau di sini.  Alhamdulillah, banyak ilmu yang menyerap dlm hati. Yang penting amalkan. 

Masalah nak amalkan itulah yg selalu problem kan. Tapi ini pesan Prof. Kalau kita nak sesuatu, amalkan selama 21 hari. Memang kadang2 perkara tu mcm susah. Tapi paksa buatnya. Suka atau tidak disiplinkannya. Bagi saya boleh lakukannya kalau kita target nak diet pun boleh buat. Insya'allah, if 21 hari kita berjaya lakukannya ia akan menjadi amalan. Subhanallah.

OK. Ini topik yang saya sangat suka. 

Seringkali kita berhadapan dengan masalah orang. Orang datang kepada kita dan menceritakan masalah mereka kepada kita. Mcm Prof la, banyak caller yg cerita itu ini. Tapi saya lihat, dia tak suka orang yg meleret2 bertanya soalan. Straight to the point. Setiap kali dia akan highlight... minta maaf kalau saya nie orang kata saya budget bagus. Tapi target saya nak menjawab dan menolong seberapa ramai lagi caller yang sedang menunggu. Yelah, ada caller tuh nak tanya macam2.. cerita mcm2.. fikirlah orang lain sama kan. So, kita kena belajar utk membina soalan yang ringkas tp sangat meaningful.


Orang yang dah berpengalaman berhadapan dengan kerenah orang, dia mudah utk membaca fikiran dan counter dengan individu tersebut. Mcm diri saya, saya sukar untuk hurt orang lain. Tapi bila dah sampai satu tahap saya rasa ia memudaratkan diri saya dengan terjebak masalah orang itu, saya slowly get rid of it. Sebenarnya, individu itu inginkan perhatian. Dia ingin orang memahami situasinya. Saya faham, bukankah kalau kita ada masalah lebih baik kita menceritakan masalah itu pada orang supaya dpt melegakan hati kita.

Saya taknak point orang lain tapi saya point diri saya sendiri. Saya lihat diri saya dulu kala yang diri saya nie penuh dgn masalah. Apala masalahnya sekadar putus cinta. Ooohh itu zaman bodoh2 saya. Cerita pasal budak lelaki itu.. budak lelaki ini. Kenapa mereka begitu dan mereka begini. Ala2 macam citer Sweet Valley High la. Poyo giler. Well, kalau saya nilai diri saya pada masa tuh.. masya'allah.. padanlah orang tak suka awak. Orang pun malas nak layan OK. Unless, individu yang kita citer itu mengalami masalah yang sama. Maka, dia mula akan interested.. dia suka. Dan masing2 sanggup share each other story.  Maka dari situla, masing2 menjadi kawan baik.. best friend gitu.

Bila saya dah tua gini, saya boleh menilai. Bila dengar ceramah2 dan membaca buku2 tentang kehidupan diri, saya mula sedar dan berusaha untuk mengubahnya. OK, bila kita berhadapan dengan orang sebegini, kita cubalah inform dia.. berdoalah kepada ALLAH. Saya juga cakap pada diri saya supaya bila berbicara dgn orang tidak mengeluarkan any 4M di bawah ini. Inilah tips yang diberikan oleh Prof.

4M
1. Merungut
2. Menyesal
3. Mengeluh
4. Mengumpat

Cemana saya nak kupas yer? Tapi kesimpulannya yang saya paham beginilah, kita kena sedar tujuan hidup kita ini untuk mencari redo Allah. Kita juga kena sedar, setiap masalah yang kita hadapi kita kena cuba mengatasinya dengan bergantung hati kepada Allah tanpa mengharapkan orang lain. Orang yg 4M begini, selalunya suka menyalahkan orang lain. Seolah2 dia saje yang betul dan orang lain yang memberi masalah kepada diri nya.  

So bila ada masalah options yang kita perlu buat ialah, (mcm pakar motivasi plak tapi itulah inner thought yang selalu berkata2 pada diri saya. )

1. Mengadu kepada Allah.
2. Mohon Allah melindungi dan memberi petunjuk kepada kita
3. Sabar dan mendoakan orang itu dengan hati yang ikhlas.
4. Fikir, yang setiap benda yang baik kita buat akan dapat pahala.
etc.. etc.. etec.

Saya akan terus mengamalkan doa dalam surah Al-Taubah ayat 129 ini 7X setiap hari. Istiqamah.

حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم. سورة التوبة
Ḥasbiy Allāh lā ilāha illā hua ‘alaihi tawakkaltu wahua rabbu l-’arshi l-’aẓhīm
Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar. 


Ooo dalam IKIM pun ada doa ini. Nanti nak ajar anak2 saya dengan nada lagu.




Comments