Gigih


Teringat saya masa Umrah, saya tidak putus-putus berdoa untuk anak-anak saya. Semestinya seorang ibu inginkan anak-anak yg terbaik di dunia dan akhirat. Namun, untuk menghasilkan anak-anak yg berkualiti banyak perkara yang perlu kita belajar.

Saya pernah menulis dlm blog dulu, berdoa untuk anak2 bukanlah mereka terus akan berubah dgn sekali berdoa. Mcm guna magic stick drpd fairy dan terus berbintang-bintang keluar. Ia tak semudah itu.

Membesarkan anak2 terutamanya anak2 lelaki memang banyak memerlukan kesabaran. Tapi setelah beberapa lama saya sedar, semuanya kena bermula daripada kita sendiri. Rata-rata saya dengar ceramah, anak2 ibarat kain suci. Mereka bersih. Mereka tiada dosa. Yang mencorakkan anak-anak ialah ibu bapa. Yupe, exactly.
Membesarkan anak2, mendekatkan diri saya dengan Allah. Saya sayang anak-anak saya. Setiap hari, bila meninggalkan anak2 saya kepada bbsitter saya really menyerahkan anak2 saya dibawah lindungan Allah. Maka saya sedar, setiap hari saya wajib mendoakan mereka. Bukan saje terang hati dalam menuntut ilmu tetapi keselamatan mereka juga. Bila saya berdoa, saya sedar dan yakin Allah saje penolong saya. 

Sedikit demi sedikit saya ajar anak2 saya berdoa. Inilah doa yang saya ajar mereka dan alhamdulillah mereka sudah menghafalnya. So, masa naik kenderaan saya dah suruh mereka baca. Tapi mcm Ryan, dia akan tambah lagi doa naik kenderaan yang dia belajar di tadikanya. Ayat ini selalu keudara dalam IKIM dengan bentuk lagu. Jadi mudah budak2 untuk hafal. Antara kebaikan doa ini ialah 1)Terhindar drpd bahaya, 2)Terhindar drpd kemudaratan makanan 3)Terhindar dari sihir dan 4)Terhindar drpd Makhluk Halus. Boleh rujuk Darussyifa' Online.


Saya selalu pesan kepada anak2 saya, ingat doa ini. Tolong baca sampai besar. Kalau Mama takde, kalau anak2 Mama ada masalah, baca doa ini tau. Saya tahulah kalau saya cakap ni, masuk tinga kiri kuo tinga kananlah. Tapi saya akan terus berpesan supaya ianya meresap dlm minda mereka. 

Saya sedar, saya ni tidaklah berapa bagus sangat. Ilmu agama pun saya belajar sikit demi sedikit. Mana yang dpt saya buat, saya akan cuba buat.

Kata Prof Muhaya, anak2 ialah saham akhirat. Bila saya dengar kata2 Prof, saya jadi sangat insaf. Kalau kita tak berjaya mendidik anak2 kita dengan baik, kita akan dihisap di akhirat kelak. Maka saya jadi takut. Prof Muhaya quote drpd hadis mana saya tak ingat.. Jika anak2 tak solat walau satu waktu, ibu bapa tersebut akan disiksa di alam barzakh bg mereka yg dah meninggal dunia. Sedih.. takut saya. Memang bila kita mendapat anak, kita akan dpt merasakan nikmat yang tidak terhingga. Tapi sedarlah saya, tanggungjawab membesarkan mereka dan mendidik mereka menjadi manusia sangatlah berat. So, bagi saya jangan risaulah mereka yang mempunyai anak2 yang sedikit.. sorang.. 2 orang. Jangan kita dok menyibuk la untuk mempersoalkan kenapa anak mereka sorang.. taknak tambah lagi sorang?Semuanya terkandung hikmah. Allah lebih mengetahui tentang kemampuan hambanya.

Sedarlah saya, cukup berat tanggungjawab saya untuk membesarkan anak-anak. Saya cuba, walau sesuah mana pun saya akan terus tabah dam gigih.  Pengisian sebenarnya haruslah bermula drpd saya dan suami saya. Banyak lah kena belajar.. sabar, berkorban, berdoa, etc. Kata Prof, janganlah dok sibuk nak mengejar A dalam bidang akademik. ISLAM haruslah di prioritykan, insya'Allah ilmu dunia Allah akan permudahkan. Masya'allah. Semoga Allah tidak putus memberi ilham dan ilmu kepada saya untuk membesarkan anak2. 

Bila kita mati hanya 3 perkara saje yang akan pahalanya akan terus berkekalan 1)Ilmu yang bermanfaat 2)Sedekah dan amal jariah dan last sekali 3)Anak-anak yang soleh.

Semoga Allah mempermudahkan usaha saya. Amin..

Comments