Melawat rumah orang tua



"Bila kita dah tua.. kita papa kedana. Tiada siapa terutamanya kita tak berkudrat, cacat dan sakit. Ada duit dan kaya sekalipun jika kita menyusahkan orang, kita sebatang kara".

Kata2 di atas di ucapkan oleh owner rumah orang2 tua sekitar di kawasan Puchong.  Alhamdulillah, Allah izinkan saya , suami dan anak2 ke sana bersama staf2 office Husben saya. Rumah yg asalnya sebuah masjid telah diubahsuai menjadi tempat perlindungan dan rumah atok-atok dan nenek-nenek sekitar 50 orang.

Saya yang cepat sensitif nie menangis beriya2 tatkala berjumpa dan menginterview nenek-nenek di situ. Kesian mereka. Banyak kes di sini drpd hospital. Malang sekali, apabila mereka sakit tiada siapa yg menuntut mereka. Syukur ada rumah perlindungan ini. Bagaimana plak mereka yang duduk sorang2 di kampung dengan rumahnya yang usang tanpa penjagaan anak-anak. Sob sob.

Insaf. Saya dan suami termenung. "Firman, besar esok jangan lupa Mama dan Papa tau. Tengok sian Atok dan Nenek kat sini. Semua anak-anak mereka tak jaga derang". Peluk Husben saya dan bisik ngan Firman. Lagila saya meraung mengesat2 air mata.

Melawat tempat2 begini memang menginsafkan. Kita tak tahu, masa depan kita bagaimana. Ada kes, anak-anak dah meninggal. Nenek yang berusia 75 tahun ini sebatang kara. Ada juga kes yang anak 9 orang semuanya perempuan tapi sorang pun taknak jaga maknya dengan alasan sibuk.

Saya pesan kat Ryan, nanti dah besar belajar pandai-pandai dan tolong nenek-nenek dan tok tok kat sini tau. Kalau Ryan jadi doktor lagi bagus. Nanti boleh tolong check dan kasi ubat kat derang yer.. Ryan angguk je la.

Lepas saya balik tuh, saya citerlah kat Mama saya. Mama kata.. "Insya'allah, kalau masa muda nie kita didik anak2 kita dan jaga mak bapk kita, insya'allah.. Allah akan lindungi kita pada hari tua. Berdoalah..."

Yer... teruskan berdoa untuk kejayaan dunia dan akhirat.

Comments

  1. Salam. boleh sy tau details nama n address rumah org2 tua ni x?

    tq

    ReplyDelete

Post a Comment