Tanglung Hijau


Ahad lepas, saya pergi wayang tgk Green Lantern. Biasalah, saya kan ramai penghuni lelaki dalam rumah dan semestinya filem SuperHero menjadi pilihan. Bagi saya,  filem dia sangat best. Saya enjoy dan banyak mesej yg saya perolehi yang bukan hiburan semata2.

Saya niekan sampai satu tahap nak tgk wayang pun saya mcm rasa buang masa.  Tapi saya nak join suami yg hobinya mmg suka tgk wayang. Dan semestinya anak2 jugak. Saya pastikan solat semua sebelum tgk. Mintak doa supaya dapat pengajaran dan bukan benda maksiat (Rina mesti kata.. aku skrang dah jurus.. hahahah.. serius!!) So, oklah. Sbb kejar masa punya pasal tiket dapat betul2 depan cinema. Suami buat pilihan waktu tayangan sbb dia tahu saya akan bebel kalau time clash ngan waktu solat sampai terpaksa berkejar2 nak solat. Bagus suami saya.. dia sangat memahami.. kita sama2 improve yer...

Apabila menonton filem nie semalam, saya teringat buku yang saya baca tentang kejadian langit dan bumi yg termaktub dalam surah al-imran ayat 190-192. Memanglah Green Lantern dia sangat kartun sbb dia boleh terbang mcm hebat jer nak pegi ke planet2 yang lain. Kita sudah tahu, ianya hanyalah rekaan semata2 tapi kita melihat sendiri penciptaan bumi, matahari, bulan dan planet2 yang lain yg ditunjuk dlm filem itu. Masya'allah. Macam mana Allah jadikan semua ini. Sangggaat hebat. Dalam ayat kursi juga Allah telah menjelas kan ttg Allah langit dan bumi yang mengatakan Luasnya Kursi Allah Melebihi Langit dan Bumi..

Rasullullah menangis masa dia terima wahyu dgn ayat ini. Lantas saya cuba menghayatinya.



Kita memang tak dapat melihat Allah tetapi kita melihatnya melalui penciptaan langit dan bumi. Bila menonton Green Lantern saya sendiri plak rasa.. THANK YOU ALLAH.. Lepas tuh scene yang mamat nie dapat cincin plak, dikatakannya cincin ini tahu siapa yg layak memakainya. He's the ONE. Ahaa.. mcm filem MATRIK, etc etc. Always there will be the ONE dalam filem superhero la kan. Maka saya sendiri terfikir.. kita semua boleh jadi THE ONE. Janji kita dekatkan diri kepada ALLAH.. ikut segala suruhannya..Yelah, bukankah kita nie beragama Islam dan kenapa kita kena yakin dgn RUkun Iman dan Islam. Kita boleh jadi THE ONE dlm ahli keluarga kita.. dlm organisasi kita.. dlm masyarakat kita.. dalam apa jualahhh. Sbb bagi saya mamat Green lantern nie (lakonan Ryan Reynolds) pun physically tak hebat sebenarnya (just like NARUTO.. ahaaa..) pada asalnya. Tapi sbb BELIEVE dan SEMANGAT,  dia.. Dia yakin dia boleh lakukannya walaupun dia bukan drpd kalangan orang yg hebat pada asalnya. Tapi tulah.. saya rasa kena selalu rendah diri, jangan sombong, cool, percaya pada diri sendiri.. insya'allah.. 

Tapi apa2 pun Green Lantern bagi saya sangat best. Citer yang sangat COOL..

Comments