Mati


Lately saya selalu dibayangi oleh kematian. Masya'allah. Terasa hidup saya dah tak lama. Dok terbayang2 nak buat wasiat. Then teringat anak2.. teringat suami.. teringat keluarga. Berdebar2 rasa.

Tapi tulah.. moga Allah panjang umur saya di dunia ini supaya saya sempat bertaubat, sempat menambah amalan2 utk bekalan di akhirat dan juga membimbing anak2 saya utk mereka berjaya di dunia dan akhirat. 


Weekend lepas saya membaca buku Khutbah Rasulullah. Takuttt.. Ia menceritakan tentang hari kiamat, tanda2 kiamat, syurga, neraka, dajal, yakjuj makjuj. Ok baru 60%. Belum habis baca. Masa saya baca saya bercerita kat cik Somi.. ingat tau.. kita nie tak boleh nak kata orang jahat tau. Diam jer kalau kita nampak dia melakukan perkara2 tak elok. Sbb pengakhiran hidup dia Allah saje yg tahu. Ada orang dia sangat baik masa kat dunia tapi pengakhiran hidup dia astagfirulahalazim. Moga2 Allah tetapkan iman kita dan mati dalam keadaan beriman.  Banyak tau perkara2 yg saya baca sampai saya rasa dah takde nafsu pada perkara2 dunia. Tapi tak boleh.. sebenarnya kita hendaklah bijak utk berjaya2 kedua2nya.

Saya kata kat suami saya lagi.. terasa nak jadi macam parents Naruto lah. Saya nak sampaikan kat anak2 saya dan keturunan saya. Baca surah Al-Kahfi tau supaya tidak terkena fitnah dajal. Takkkuuutt kalau berada pada zaman tuh. Maybe saya tak pandai bab agama so saya nak hantar lah ke guru2 yang bijak seperti bapak Naruto hantar ke Jiraiya-sama.Bayangkan kalau kita yang selama nie baik dan buat amal ibadah banyak kepada Allah tetapi apabila kita dipaksa oleh dajal utk mengaku dialah Nabi Terakhir dan Tuhan.. habis amalan kita.

Dalam buku tu kata lagi.. kita selalu dengar orang mati. Tapi kita mendengar seolah-olah kita takkan mati. Seolah-olah kita akan mati pada masa tua. Kita tak tau yang nyawa kita anytime je kalau dah sampai masanya. Saya baca blog Prof Kamil yg juga turut menceritakan ttg topik mati. Antara penulisannya hari ini..

Saya fikir kumpulan 37 – 47 tahun merupakan usia tua tahap l, 48 – 57 tahun merupakan usia tua tahap ll, 58 – 67 tahun merupakan usia tua tahap lll dan selebihnya merupakan tahap kritikal.

Kita tidak perlu menunggu saat pencen untuk berubah ke arah kebaikan. Masa yang tinggal pastinya akan berjalan pantas tanpa kita sedari. Jika usia 37 tahun dianggap penting, maka ia bukan usia pencen dan melakukan sesuatu hanya untuk ibadat khusus semata-mata.

Seluruh kehidupan adalah untuk Allah SWT.

Now bulan Rejab. Marilah kita buat persediaan menjelang bulan Ramadhan yg akan tiba tidak lama lagi..

Comments

  1. Yup ja, aku pun dibayangi rasa2 tersebut sama..Aku juga mengira2 tatkala bilakah Allah akan mengambil nyawaku, dan moga aku tak terleka, Allahuakhabr.. dan buku ini banyak mengingatkan kita kembali pesanan2 Rasulullah SAW yg benar, cuma kita yg alpa, Mati tu benar, Akhirat tu benar..SYurga and Neraka tu benar.. Allahuakhbar

    ReplyDelete
  2. Ya Allah Wai.. betul sangat2 tu Wai. Tima kasih sbb introduce kan aku dgn buku nie. Aku dah qatam. Qatam dgn penuh keinsafan. Semuanya benar Wai.. Allahuakhbar.

    ReplyDelete

Post a Comment