Terharu

Ntah tiba2 saya rasa nak menangis bila hanya membaca 2 perenggan ini drpd blog Prof Kamil yg famous dgn bukunya
Kata-kata ringkas ini saya ambil drpd blog Prof Muhd Kamil.
Kehidupan adalah ujian Allah. Pada nafas yang berbeza, ia juga adalah nikmat Allah. Siang dan malam, kiri dan kanan, kita perlu bersyukur dengan ujian dan nikmat yang Allah berikan.


Saya sendiri sangat berhati-hati dengan perasaan riyak, takbur, sombong dan angkuh. Mudah-mudahan kita terjauh daripada golongan tersebut. “Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yang satu-satunya yang aku minta pertolongan”.


Dan sesungguhnya pertolongan Mu datang tanpa diduga.

Al-kisah.... Cik Somi suruh saya berhenti kerja supaya saya dapat fokus kepada anak-anak. Saya nak.. tapi tapi.. Kata Cik Somi, takpe dia akan berusaha kerja bersungguh-sungguh. Nak nangis saya dgn semangat dia.

Dugaan.. dugaan. Yelah dengan kerja yang semakin banyak di tempat kerja. Bila di rumah, sy tak sempat spend time dan memenuhi kehendak anak2. Kerja rumah, itula ini lah. Lately saya tidur pkl 12am  dan bangun pkl 4 am. Saya ok.. tu pun rasa tak cukup masa lagi.

Ayat Prof di atas ialah dalam keadaan yang berlainan. Tapi ayatnya itu memberi persepsi yg berlainan untuk saya pula. "Engkaulah yang satu-satunya yang aku minta pertolongan".

Comments

  1. Kan ja.. aku baca buku travelog haji tu, mmg nangis je kejenya.. sbb tau byk dosa. semoga kita dijauhkan dari sifat riak, sombong, berlagak. apa jua yg ALlah bagi itu adalah hak Dia 100%, dan kita tak layak nak rasa hebat dengan segala pemberian Dia.

    ja nak benti ke ko ja.. kot ko mati kutu nanti x keje kekeke.. tp boleh buat home based biz. ke ko takminat... takpe ja, apa pun, keje ke, tak keje ke, pengorbanan kita tetap ada.. hidup mesti terus. baik pada hidup orang lain, belum tentu baik untuk hidup kita. istikharah ja.

    ReplyDelete
  2. Aku taknak berenti. Nanti sape nak support aku yang kaki shopping.. hahahha.. taklah. Selagi aku berkudrat dan bertenaga, aku akan bekerja. Bak aku kata kat tok laki aku.. CHALLENGE. Aku akan cube.

    Bila dah tiba masanya.. terpaksalah kot. Tapi bukan masa yang terdekat. Bak kata ko lah, ada anak kecik lagilahkan.. tak terhandle. Tapi bila anak2 dah beso free la plak. Sabo ajela.. Sian kat anak2 sebenonya. Itu yang tok laki aku concern sangat. Dia sayang anak2 drpd aku. :P

    ReplyDelete

Post a Comment