Berfikir..


MODE: Sedang berfikir dan menyedut tenaga2 nukluer positif ke dalam minda.

Hikmah ilmu yang diperolehi sepanjang minggu ini:-

1. Kebaikan air- setiap hari saya cuba berdoa dan berkata2 kepada air. Tips drpd ikim. Dulu, saya pernah lakukannya setiap hari menjelang SPM. Bila sedar, padanlah dulu saya terang hati sangat. Dapat hidayah juga tentang penggunaan an-nusyrah. Berkata2 lah benda2 baik kepada air.

2. Menghormati ibu bapa - memang dasyat kesan hidup kita bila kita berbakti kepada ibu bapa. Teringat seorang sahabat yang pernah berkata sanggup menghadiahkan pahala baiknya kepada arwah bapanya, teringat kata2 guru2 masa mempelari silat cekak U.Hanafi,. Semuanya saya dapati drpd buku yang saya selamat qatam, Dasyatnya Doa Ibu.

3. Doa - berdoalah bersungguh-sungguh. Allah pasti memakbulkannya. Saya yakin, kita boleh dapat apa saje yang kita kehendaki selagi kita hidup kat dunia ini. Syarat, bersungguh2 dan yakin kepada ALLAH. Bersangka baik selalu. Buat apa yang ALLAH suruh dan meninggalkan apa yang dilarangnya.

Saya percaya, setiap pengalaman yang saya lalui buat masa ini terkandung hikmah. Lately, banyak benda2 serta pengalaman flashback appear dlm mind saya. Ianya seakan kebetulan dalam hidup saya. Saya rasa jika saya tak melalui proses pengalaman itu, saya tidak dapat memperolehi dan menghargai apa yang saya ada skrang. Untuk membentuk sikap sabar, tabah, yakin, insaf, etc proses perasaan yang lalu yang saya hadapi ada manfaatnya. Semuanya berpaksi kepada SATU - Bersyukur dan mengingati ALLAH. 

Saya sedar, jika kita tahu apa matlamat kita untuk hidup di dunia ini.. kita akan lakukannya bersungguh2. Saya akan cuba.. insya'allah. Semoga ALLAH sentiasa tetapkan iman saya. 

Comments