H1N1 +VE Part 4


Pagi tadi temperature dia dah 40 C. Sian Ryan. Yang paling merisaukan bila dia ternampak something. Huhuhu.. Dia siap describe tuh. Big nose... long hair... no leg... like kakak.. and watch him. Errr.. Saya cakap kat Ryan, suruh dia balik lah. Ryan kata.. dia taknak balik. Saya dengan machonya bacalah segala jenis ayat. Saya juga melawan perasaan gak pada masa tuh. Meremang okeh. Tapi Ryan relax jer. Heran saya. Dia siap pusing2 badan dia plak tuh. Huhuhuh.... Lepas2 tuh saya pasang Ayat Ruqyah melalui handphone saya kuat2. Kasi bertenaga sket bilik tuh. Oklah.. lepas tuh OK. Pada malam tuh saya pasang semua lampu masa tidur. Kikikiki...

Oklah habis citer mistik.

Nurse cakap, normal bagi budak yg kena 1st attack. Memang akan demam. 1 hari tuh Ryan mmg kelihatan melawan demam. Dia kuat. Terharu saya walaupun temperature dah 40. Bagi ubat bontot, paracetamol, julum air ngan towel semmua dan mandikan dia.. Dia turut saje. Tapi still tak surut. adoii.. Tapi syukur, malam tuh panas dia dah hampir kurang. Nurse monitor dia every hours.

Paling saya ingat masa pukul 2 pagi yang saya bawak Ryan ke ER. Masa tu hari Selasa yang esok nya Maulud Rasul. Saya nie kan.. nak kata risau, gelabah.. takde. Saya tahu anak saya sakit, saya buat saje. Saya tak sedih kalau dia kena cucuk. Bagi saya lelaki kena macho dan kena melalui experience itu. Tapi setiap masa saya sentiasa peluk anak saya dan terangkan kenapa dia kena cucuk. Masa dpt tahu Ryan pun kena effect skali, saya mcm OKlah. Redo.. terima sbb hati saya kata.. it's OK.. duduk hospital insya'allah OK.

Another situation yang saya perhatikan, doktor2 semua begitu concern terhadap saya. Mana taknya, tgk saya dukung Ryan yang lembik semacam pagi2 buta mcm orang pelarian yg mintak tolong. Saya inform lah abang dia kena H1NI, so please do the nose swap jugak. Sekali check, detected... lagilah doktor tuh advise macam2.

Oh yer, pagi tadi ada satu mistake yang hospital telah buat. Saya telah diberitahu oleh Paed doc, Firman kena ambik darah. Tapi yang diambil darah tuh ialah Ryan. Saya berkali2 tanya kat nurse... sepatutnya Firman kan. yelah Firman kena check darah sbb kes kidney dia. Bila lab punya orang dtg bilik, dia ambik darah Ryan. Punyalah mengamuk Ryan. Firman happy lah sebab dia tak payah ambik. Saya tanya Lab person tuh, borang dia nama Ryan. Oklah.. maybe dia betul. Later bila nurse lain masuk saya tanya, please confirm Ryan or Firman. Sekali check mmg Firman. Nurse datang mintak maaf.

Saya? Saya tak marah. Saya kata, it's ok. Experience utk Ryan. Tapi sebenarnya, saya nak make it fair and square pada Firman. Dua-dua kena ambik darah so takde excuse.. sorang kurang or lebih. Sama. Tapi saya katalah kepada nurse, hope tak chargelah sbb nanti orang insurance nak kena tau reason knapa Ryan yang kena ambik darah.


 Gambar di atas orang Lab nie datang dan mintak maaf juga. Time nak ambik darah Firman. Hahahha.. saya kata kat Firman.. macho Firman.. macho.. Mama nak ambik gambo nie nak letak facebook. Orang lab tuh boleh gelak dan siap berlakon. Firman pun macho jer.. hahahha. Masa cucuk siap pejam mata. Then dah habis.. ala tak sakit. Memang poyo! 


Antara Firman dan Ryan, yang teruk utk Firman apabila xray chestnya menunjukkan infections yang teruk pada lungs dia. Since hari Ahad, memang nebulizer 4 jam sekali. Ryan punya result x-ray tak teruk sangat but still affected. Tapi bab demam... Ryan yang paling teruk.


Seronok gak bila 1 bilik kami satu keluarga yang conquer. Then dua orang budak nie takde kerja lain pun. Sorang main tepon saya tengok youtube dan sorang lagi main laptop. Saya takde pun tido. Baca buku.. tu jelah kot. Maybe inilah masa saya dapat berehat dan cuddle anak2 saya. Time derang nak kencing, nak makan, nak mandi.. sayalah yang uruskan.


Since hari Sabtu yang lalu, saya tak jumpa 2 orang kesayangan saya di atas. Papa memanglah ke outstation dan sorang lagi Emran. Dia skrang di rumah bbsitter. Syukur saya ada bbsitter yang sangat memahami dan menyayangi anak2 saya. Tak sabar nak peluk Emran dan gomol dia sepuas2nya. Yang pasti, saya tak sabar utk berkumpul kami 5 beranak semula.

ps, Terima kasih kepada semua yang mendoakan saya dan anak2 saya. Semoga anda semua dirahmati dan diberkati oleh ALLAH.

Comments

  1. ko memang kuat ja... sebak aku baca entry ni. tgk anak2 sakit memang terseksa jiwa ragakan.

    ReplyDelete

Post a Comment