Email yang menakutkan..

Apa pendapa anda bila dapat email macam nie drpd seorang GM dept lain?

Dear M****ZA,
Can you explain in detail why the parts cannot come in on time? Please take note FAC is not a rework centre but mass production technology centre .Further more,this year C1 series rewowk are mainly contribute by R&D department.Please seriously look into the problems.
regards

The sr. boss saya tolong balas..

This morning as information that the IB can not arrive on time for this afternoon production of GZ-HM***BEUM.

The CPA is released by R&D as the ref no as following :
CPA(CBU)/11010***

Please help to control this lot without shipment. And we will arrange with supplier the delivery, estimated 13 Jan ETA JMM. I am sorry the inconvenience.
SR.BOSS

Kecut perut OK. Saya dihadapkan ke mesyuarat MANAGEMENT utk memberi penjelasan. 1st time pi meeting MANAGER konon saya plak jadi manager. Dikelilingi oleh boss2 dari dept lain yang kelihatan agak tua dan big director.. (relax la boss kami gak dulu). Mereka tidak ada kasihan. Terus direct, why it was happen? No schedule? No system? Errrrr... pikir lah seribu alasan. Depa tak dengar alasan. Bila production boss kuokan statemnt dan saya baru nak kasi tahu countermeasure dan preventive action, sr boss bangun dan protect saya. Dia minta maaf.. dia kata lambat sbb development terlalu tight.. ntah saya pun tak piki apa dah. Terasa dada ringan seringannya.. fuh!!

Kesimpulannya.. ampun. Saya tak sanggup jadi manager kat co saya nie. Bukan calang2 orang yang boleh jadi MA. Tapi saya kagum ngan boss2 ini. Mereka tegas dan mmg tak kasi chance. Walau susah mana kerja kita, mereka takkan dengar alasan. Kalau ada masalah, cepat selesaikan. Yang penting, production berjalan dengan lancar. Tapi saya 1st time selama saya kerja telah menyebabkan production terpaksa buat rework dan bare the man power cost.  Apa kesalahan saya? Supplier call sbb tak dapat hantar part on time. Esok mau jalan baru nak call, part tak dapat siap. Adoii.. saya pun silap tak buat special arrangement awal2. Apa nak buat.. berserah jelah. Kot esok time appraisal kena potong markah pun redo jelah. Hahahhaha.. Apa2 pun saya nampak kerja saya dari tahun ke tahun semakin challenging. Fuh!!!

Comments