Kisah hati


Saya suka gambar ini walaupun gambar Ryan agak monyok. Adalah cerita di sebaliknya tetapi inilah gambar yang apabila saya lihat, hati saya terasa tenang. Gambar yang diambil di KLCC  pada hari Sabtu lepas sebab cik suami membeli perfume POLO BLACK favourite nya. 

Hujung2 tahun mmg saya sangat sibuk. Bila sibuk mmg dugaan hati amatlah tinggi. Terlalu concentrate kerja, tak sedar jam dah tunjuk waktu hampir solat dah habis. Aduhhhh... Tak termasuk bila penat balik kerja. Sampai tertidur terlepas Isyak. Masya'allah.. 

Saya selalu cakap kat diri saya.. di dunia ini hanyalah sementara. Relax.. cool.. Jangan terlampau pentingkan dunia. Tapi tanggungjawab perlulah direalisasikan sbb ianya amanah sebab kita mencari rezeki yang halal. Dalam segala hal apa pun, SOLAT lah yang paling utama. 

Berat sebenarnya.. menjadi seorang pekerja, seorang ibu, seorang isteri.. tapi saya kata kat diri saya, Allah takkan dugakan kita dengan kesusahan ini jika kita tak mampu menanggungnya. Kita boleh buat. Allah tahu kita boleh melaluinya. Walaupun kengkadang nak nangis.. Tolong!!! Penat!!! Tapi SABAR itu besar pahalanya. 

Dalam hidup saya.. saya sangat bersyukur banyak perkara. Saya mempunyai babysitter yang menyayangi anak2 saya. Saya juga mempunyai suami yang memahami saya walaupun suami saya kengkadang berasap gak tinganya. Saya bukanlah seorang yang workaholic. Sampai kena balik rumah sampai pukul 11 malam. Saya tak suka sebenarnya. Tapi saya kena pastikan saya tak menyusahkan orang. Bayangkan balik rumah pukul 11, ding dong ding dong settlekan kerja rumah sampai pukul 2am. Bangun pkl 5.30am.

Saya tak mengeluh. Saya redo. Tapi saya sedih sbb saya rasa tak cukup masa nak beribadah seadanya. Bukan saya nak tayang kat orang yang saya nie bagus. Tidak. Saya manusia yang tidak sempurna. Tapi saya mengkaji diri saya. Amalan yang saya buat, baca surah AL-Waqiah sudah seminggu tak terbuat. Tengah zikir sekalipun terlelap. Masya'allah. Saya perasan, hati saya mcm sedikit tersasar. Kalau saya tak cepat2 kan pulih hati ini pastinya ia akan hanyut. Hanyut atau gelap hati. Harapan saya semoga Allah panjangkan umur saya semoga saya masih ada masa untuk bertaubat dan pulihkan cahaya hati ini. Itulah dia apabila terlalu mementingkan dunia.... masya'allah.

Oklah... Saya perlu balik awal hari ini walau cemanapun. Walau kerja saya masih tak habis lagi. Saya kena buat cermin mata baru. Sbb mata saya kena berehat drpd memakai contact lense. Dan saya nak balik awal. Saya nak tidur awal. Malam nie saya nak bangun awal. Saya nak pulihkan hati saya. Esok kan 10 Muharam. Jomlah kita ramai2 berpuasa dan memulihkan hati yer... Banyak manfaatnya amalan kebaikan yang kita lakukan pada esok hari. Semoga ibadah kita sentiasa diberkati. Amin.. 

Comments