DUIT



D - Doa, (Kita cari rezeki utk cari redha Allah)
U - Usaha, (Sifat berani gagal & terus mcuba)
I - Ilmu, (Tmbh pngetahuan sbyk yg boleh)
T - Tawakkal (Rezeki dtg dr Allah, bkn dr Sijil)

Insan berwang mempunyai duit di TANGAN bukannya di HATI ~ Ustazah Asni, Usrah @ TV9

Paling suka bab TAWAKAL. Rezeki bukan datang dari sijil maksudnya.. rezeki itu BUKAN datang drpd orang yang dapat score semua A dalam SPM ke, UNI ker.. Tapi janganlah plak berfikir camni, tak belajar pandai2 utk peperiksaaan. Hahahha. 

DUNIA dan AKHIRAT kena balance. So dapat 2-2. Hhuhuhuhuh.. saya kena belajar ni. Kena inform anak2 saya.. "Kita belajar pandai2 untuk menuntut ilmu sbb Allah sayang pada mereka yang berilmu.. Sampai bila2 kita kena menuntut ilmu".

Tapi tula.. rata2 kita..."Belajar pandai2. Tengok semua orang dapat semua A's. Budak2 skrang semua dah pandai2. Nak dapat scholarship nak masuk universiti dah susah dah skrang." Akhirnya, kita juga yang pressure. Anak tak pandai membaca seawal 6 tahun, pressure. Anak2 tak dapat top 10 pun pressure. Bab education di Malaysia memang sangat pressure. Sayala tuh. Pressure.. pressure.

So, saya nak tukar konsep mind saya. Taknak paksa anak2. Tapi saya perlu guide mereka. It's OK to make mistake. It's OK dapat no last dalam kelas. Saya rasa kalau saya relax dan cool, saya tak perlu jadi harimau jadian ttg bab belajar. Taknak paksa bukanlah tak kisah pasal mereka belajar dan biarkan saje. Maybe saya perlu latih anak saya berfikir dan membuat wise decision. Kalau buat cenggini apa jadi, kalau buat cenggitu apa jadi. Bukanlah jadi robot yang harus ikut telunjuk ibu bapanya. Tapi tulala.. untuk membuat proses ini.. ibu bapa kena bijak dan berilmu lah. Kalau tak.. takut tersasar juga kan. Takper.. saya akan cuba. Insya'allah.

Comments