Time Management



Setiap hari saya challenge diri saya utk merealisasikan perkara2 yang saya dah rancang sebelum saya tidur. Insya'allah, mmg saya akan fikir apa yg saya perlu buat walaupun kengkadang tertidur tanpa fikir apa2 sebab penat. Bukan saje penat, kalau saya lambat tidur, anak2 juga lambat tidur. Mereka kena ada peneman.

Sebelum saya tidur saya selalu akan prepare baju utk pakai esok hari (anak2 dan saya sahaja. Tok laki  tak perlu sbb baju2 dia dah tersusun rapi di dalam almari dan dia akan pilih sajer citarasa padanan setiap hari. Baju2 dia semua digosok dobi.) Then buku2 sekolah anak dan juga baju anak2 di rumah bbsitter. 

If tak sempat buat pada malam hari saya akan bangun awal utk buat pada Subuh hari. So, setengah jam awal. Normal bangun pkl 5.30am. Kalau banyak benda tak buat pkl 5am saya bangun. 

Kali ini saya cuba membahagikan masa saya utk diri saya, keluarga saya, suami saya dan ibadah saya. Yupe membuat perkara2 utk keluarga juga ibadah tapi terasa diri saya membuat perkara rutin setiap hari. Target saya, utk mengurangkan stress dan marah2 saya. Saya perlukan ketenangan dlm apa jua yg saya lakukan. Alhamdulillah, dgn izin ALLAH saya merancang dan cabar diri saya utk 

1. Solat sunat Subuh
2. Solat Subuh
3. Baca  surah Al-Waqiah

Saya perlukan 30 minit utk membuat perkara2 ini. Saya berdoa semoga urusan2 saya  pada hari ini dipermudahkan. Saya baca satu buku ttg kelebihan Solat Subuh. So, saya berazam utk lakukan. Tak perlu tunggu tahun baru. 

Pkl 8 saya perlu sampai di opis. Lambat 1 minit kena tolak gaji. Huh!  Sebelum tu saya kena hantar Firman ke sekolah dan Emran ke rumah bbsitter(Ryan, Tok Laki yang uruskan). Semua nie saya perlukan dalam masa 30-40 minit. Target pkl 7 dah kena keluar rumah. Saya perhatikanlah.. jika saya tenang dan berserah diri kepada ALLAH dalam apa jua yang saya lakukan, walaupun dihimpiti traffic jem, alhamduliillah semuanya dipermudahkan. Anak2 baik... jem kurang.. laluan tol mudah.. Paling syukur, saya dapat mendengar ceramah motivasi semasa saya memandu setiap pagi. 

Pengajaran
Bila dapat achieve perkara2 yang saya telah rancang, saya rasa bersyukur sangat. Saya sedar, jika saya mulakan hari saya dengan marah2, tension itu ini, akhirnya....tensionlah seharian saya. Tak masuk problem itu ini di pejabat.  Yupe...itu ialah pelajaran saya ttg bab berserah diri pada Allah dan  syukur . Tapi satu saje.. kena buat constantly. 

Then bab masa. Memang benar tiada masa. Tiada rehat yang secukupnya. Tapi saya belajar tentang doa. Doa kesihatan diri. Doa utk sabar. Dalam solat kita sudah ada doa masa kita duduk antara dua sujud. 

"Rabbi fir li warhamni wajburni warfaqna warzukni waqini wa'afini wa'fuanni".
"Ya Allah.. Ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah ku, angkatlah darjatku, berilahku rezeki, berilah ku petunjuk, afiatlahku, maafkanlahku"

Saya kan budak baru belajar. Ada masa lancar je pengertian tu dalam hati tapi bila dok otak celaru haru.. lama betul nak tangkap masa baca nie. So, saya cakap pada diri.. solat. Jangan tinggal. Try buat yang terbaik.

Bar Chart
Kalau ada hari saya spoil, saya tahu mesti diri saya ada silap di mana2. Termengata orang ke, solat lambat ke, etc. Hitam dan panas sket hati saya. Sbb tu saya kata pada diri saya, buat constantly. Kalau bar chart dosa tu dah naik, kena tingkatlah bar chat pahala. Solat, zikir, baca quran. Kalau tak buat constly, pastinya bar chart dosa naik. Kita tak sedar, hidup ini setiap hari tak lari dr lakukan dosa. Kalau takde input pahala langsung dalam sehari.. tulah langsung gelap hati.

So, hari ni challange utk diri saya tulis blog tentang pengalaman saya ini. Saya bukan Ustazah tp saya ialah insan biasa yang cuba berkongsi pengalaman untuk menjadi baik. Sila tegur jika tersalah kata.

Adios.. fokus kerja plak.

Comments

  1. wah.. bagus2... thanks Ja for this sharing.. very good for me.. bleh buat teladan..thanks again Ja.. :)

    ReplyDelete
  2. Hahahah CT.. no problemo. Saya juga budak baru belajar.. moga2 ALLAH bagi hidayah kat kita semua. Amin..

    ReplyDelete

Post a Comment