Food for thought

Banyak benda saya fikir tp tak sempat nak tulis. Bila bawak kereta, mcm2 idea terasa nak share dalam blog. Tapi balik rumah tak sempat. Kat opis tak sempat. Saya taknak idea ini berkubur. Saya perlua makanan untuk santapan minda. Tanpa makanan itu saya jadi lost.

Mostly apa yang saya fikir selalu ialah tentang hidup! Kenapa saya hidup kat dunia nie? Apa matlamat hidup saya? Ntah selama nie hidup saya terlalu rutin. Kadang2 saya boleh jadi +ve dan kadang2 sebaliknya. Adakah hidup kita sekadar makan, tidur, rehat, kenyang, kahwin? Seolah kita buat sekadar memenuhi tuntutan hidup. Penat bekerja masa weekdays. Yelah sibuk cari duit gitu kan. So weekend tidur. Weekend kemas baju, etc.  Hidup is just like that?? Betul kita kena cari duit. Tapi adakah matlamat hidup saya, kumpul duit banyak2 dan hidup senang di hari tua? Saya rasa kalau matlamat hidup saya begitu, saya tiada input utk otak dan jiwa saya. Jadi robot.

Saya terbayangkan orang yang sangat rajin beribadah? Solat 5 waktu jaga. Subuh bangun dengan semangatnya. Mcm bapak saya la.. sebelum subuh dah bangun. Pergi masjid. Kalau pi KL, priority dia mesti tgk Opah dulu.Heran kat Bapak saya. Tak penat ke? Saya duk KL nie pun semedang je kata JEM. Tak sempat ke sana kemari. Bapak saya kan, kalau bertolak dr KL lewat, sampai Tepen pkl 1-2 tapi masih remain bangun sebelum Subuh.  Kalau saya penat drive, mau terlajak tidur sampai 9-10 pagi.

Esok/lusa atau later saya akan sambung penawar utk persoalan saya di atas. Janji saya tulis dulu... 

Happy Weekend semua.



6 years old me


Comments