Kisah saya


Ini ialah pokok taugeh Firman. Bahan ekperimen dia. Yang menjaganya ialah Papa dan Mama. Dia syok je tengok pokok naik tinggi. So explain kat dia.. "Pokok hidup sbb ada air, matahari dan oksigen. Siapa yang menjadikan ia??"  "Allah...", jawab Firman. 

Ooo Firman, miss kat dia. Dia odw ke Taiping menaiki ETS bersama Pak Din, Mak Su dan Uncle Macho@Uncle Hilman dia(my cousin yang baru Form 1). Harap2 dia balik Taiping dapat pergi masjid dan berterawikh di sana. Masjid sangat dekat. Kalau berlari tak sampai 1 minit... hahha. 

Pasal pokok... seronok sebenonya bila tengok pokok membesar. Daripada kacang hijau itu dan tak sampai seminggu besarlah dia. Tingat saya kecik2. Kat Taiping tanah sangat luas. Saya dulu suka menanam. Yelah.. semua tuh atas guide bapak saya juga. Saya ada pokok betik. Dulu saya cuba gak tanam pokok pisang kaki tapi tak jadi. Pokok betik yang saya tanam dulu sangat besar. Saya challenge ngan adik saya. Pokok sapa yg tinggi dia paling hebat. Hahahha.. Tak ingat dah sapa yang menang tapi pokok betik saya berbuah jugaklah walaupun sebenonya saya kecik2 dulu tak suka sangat buah betik. Kecik2 mana ada PS2 atau computer jadi saya suka duduk di luar rumah bermain dengan kehidupan semula jadi seperti cacing tanah dan semut. 

Apa saya buat dengan semut?? Antara perkara yg saya suka buat ialah korek tanah dan letak dalam satu bekas dan letakkan semut dalam tuh. Konon nak buat rumah semut. Saya juga pernah kumpulkan semut hitam, semut merah dan semut besar dan saya letakkan mereka sekali utk tengok apa yg berlaku. Ingat mereka jadi kawan.. tidak rupanya. Saya juga suka memusnahkan laluan semut dan cuba cipta laluan lain. Hahhhaha.. habis kreatiflah saya. Yelah.. masa saya kecik2 camtu jelah. Tapi saya sedar, perkara2 camnie buat kita berfikir dan kreatif. 

Bila teringat pokok saya juga teringat satu makna dalam surah Al-Waqiah ayat 72. "Kamukah yang menumbuhkan pokok kayunya, atau Kami yang menumbuhkannya?" Sebenarnya bila baca makna surah ini mmg buat saya jadi menggeletar. Al-Waqiah menceritakan tentang bagaimana kejadian hari Qiamat dan apa yang terjadi kepada pihak kanan (yang baik) dan pihak kiri (yang mungkar) .Ia juga menceritakan bagaiman dasyatnya manusia yang tidak mengikut ajaran Allah masuk ke dalam neraka yg sangat mengerikan itu. Bila teringat ayat2 dalam tu memang hilang segala nafsu especially nafsu yg bersifat duniawi. Nafsu shopping especially... hahaha.

Kalau tengok kawan2 saya yang lain yang suka memasak..menjahit... saya mungkin isi masa saya dengan membaca. Basically saya suka baca buku2 motivasi. So buku2 di bawah ini buku yang saya usung ke sana ke mari. 





Comments

  1. Ja, dah baca buku travelog haji: mengubah pandangan iman? ras ako dh baca, buku tu glemer kan, mmg best.
    buku yg dr fadzillah kamsah - yg mendidik anak tu pun aku ada beli lps ko kasi review.

    ReplyDelete
  2. Salam Wan... Aku tak beli buku tuh tp beli buku Travelog Dakwah Meniti Hari Esok penulis yang sama. Tak baca lagi...Ingat Travelog Haji orang nak pergi Haji. Insya'allah aku cuba baca buku tu nanti.

    Beli ekk buku Petua Membantu anak Berjaya itu. Cool. Semoga usaha kita membentuk anak kita diberkati Allah. Tula Wan.. kadang2 baca beriya tapi bila datang angin kus2 pun buku ke laut juga.. hahhahaha...

    ReplyDelete
  3. Buku tu best lah ja, sbb dia cerita dari org yg jahil, mengaji baca yassin pun x reti walau ada phd, camne dia bleh di beri hidayah berubah. Nangis baca. Sbb kesungguhan dia nak ubah diri tu, tabah sungguh.
    Cam aku ni, baca buku beria tp cam ko ckp la dtg angin kuskus hehehe sendiri mau igt.. tka pun bila marah, abis apa seme yg dibaca kelaut. Adoyaii.. tapi x pe, kita cuba dan cuba lagi.

    ReplyDelete

Post a Comment