Hidup dan kehidupan


Nasib penghuni Rumah Titian Kasih kini kabur setelah banglo mereka berteduh di Persiaran Titiwangsa, Kuala Lumpur diarah dikosongkan mulai hari ini.

Sedihnya.. Kalau saya ada duit yang banyak, saya akan beli rumah itu dan remain budak kecik dan orang2 tua ini di situ. Atau saya akan ambil mereka dan letakkan di bawah pengawasan yang lain. Saya pasti pihak kebajikan masyarakat akan mengambil tindakan. Bayangkan tempat ini ialah tempat perteduhan kanak2 seusia 2 bulan hingga 95 tahun. Apalah nasib mereka di dunia ini.. kesian.. Harap2 nasib mereka akan lebih hebat bila di akhirat kelak. 

Tengok muka mereka. Saya mmg sedih bila melihat kanak2 dan orang2 tua yang sesungguhnya mereka tak terdaya melakukan apa2. Yang kecil tunggu besar utk hidup menjaga diri sendiri. Yang sudah tua pula menunggu ajal. Yang cacat pula apatah lagi nasib mereka. Kita yang senang lenang di sini hanya mampu mengalirkan air mata. 

Saya selalu terbayang2, cemana nasib saya pada hari tua. Melihat keadaan opah-opah saya skrang yang terjaga saya sangat bersyukur. Saya penah berkata kepada opah saya.. "Ja selalu berfikir bila Ja tua nanti. Opah syukur sangat ada Mak Long yang jaga Opah". Opah saya yang sudah berusia 90 tahun membalas, "Allah dah atur, jangan risau". Opah saya ada 11 orang anak. Bayangkan, anak2 dia pun dah tua dan mereka mempunyai keluarga mereka sendiri. Then ada anak yang bekerja pula pasti susah nak membelanya. Opah saya sangat uzur. Syukur a few makcik dan pakcik saya yang hidup senang. Kalau opah saya sakit dihantar ke PANTAI Bangsar dgn mendapat best specialist lagi. Maklong saya suri rumah sepenuh masa dan dia yang membela opah saya yang disediakan maid juga. Tapi Mak Long saya pun dah almost 70 tahun. The best part, kalau opah saya sakit sket pun without miss 11 orang anak dia akan turun KL melawatnya. Tak termasuk cucu dan cicit nya yang berkumpul mcm hari raya. Itulah ubatnya. Lepas tuh tengok dia dah sihat kembali. Sihat pun dia tapi in very week condition la sbb umur pun dah 90 tahun.

Cemana ngan kita nanti?? Opah saya kata takpe anak ramai. Memang susah skrang. Sabar.. Saya kata nak tampung anak yang ramai di KL susah. Ngan kos yang tinggi - makan, bbsitter, sekolah, etc. Opah balas.. insya'allah. Pengorbanan kita akan terbayar suatu hari nanti. Jangan risau.. Kata2 opah saya membuat saya tersenyum bila melihat anak2 saya yang masih kecil itu. Hhuhuhuh. (errr ok, so boleh kot tambah lagi 1... hahahha.. 4 dah lah kot sbb Win pun dah tutup production. Apa2 pun belum difikirkan lagi..)

Teringat ceramah di IKIM pagi nie, kehidupan kita yang sebenar di dunia ini ialah apabila kita berjaya melakukan pengorbanan. Kita berkorban utk kejayaan orang2 disekeliling kita terumatanya keluarga kita utk berjaya di dunia dan akhirat. So saya assume kalau kita hidup utk kepentingan diri sendiri mmg takde maknanya hidup. 

p/s, Sedih bila baca kes buang anak kat tong sampah. Baby masih hidup. Eeee.. suka2 hati je nak buang anak. Ingat anak tuh sampah ke nak buang2.

Comments

  1. Pilu aku baca entry ni Ja.. Kata2 opah ko tu sama dgn nenek aku.. ada 11 anak jugak.. tapi kesian nenek aku tu, 3 anak dia pegi dulu... org dulu tabah lagi dari kita.. dulu lagi la susah kan.. mana ada mesin basuh seme nihh.. seme guna kudrat. Kita ni sikit2 dah mengeluh.

    AKu pun suka anak ramai.. tapi cam tak mampu jer :P 4 org cukup lah, tu pun terpk mana nak cari time nak produce no 4 weih.. dah tua. Kalau Allah bagi 3 aku dah bersyukur sangat dah. Rezeki anak2 tetap ada kan.. aku tak mau risau pasal rezeki sebab kita ni menumpang rezeki anak2 jugak sebenarnya.. apa pun kita hanya merancang.. Allah yg menentukan.

    ReplyDelete
  2. Tula Wan.. 3 pun dah banyak aku rasa. Bukan apa takut mereka tak terjaga. Sian depa.. Aku pun redo je.. kalau ditakdirkan 3.. tak kisah pun walaupun semua lelaki. Allah tahu yang terbaik utk kita..

    ReplyDelete

Post a Comment