Cerita Epik


Saya suka cerita epik. Suami saya pun suka. Dia lagilah.. cerita perang cina-cina kalau hat Dinasti-dinasti tu lagilah dia suka. Kalau pi cari DVD cerita yang dicari citer Ciner. Selalunya saya tak banyak songeh, apa yang suami saya suka, saya pun suka sama cuma.. saya kurang masa utk dapat tengok. Kalau dia pasang tuh time saya lipat kain semua pasti saya layan. 

Epik tuh ape? Epik nie sebenarnya cerita pasal sejarah kepahlawanan. Budak-budak kata citer lawan-lawan.Kalau filem omputih saya layan filem mcm 1000BC. Tak termasuk lagi kartun Naruto. lebih kurang la kan. Hahahha..

Dok baca2 paper pasal Magika dapat tajaan Axiata, saya terfikir utk browse tentang status filem Hikayat Merong Mahawangsa plak. Yer, saya dah tahu lama dah tentang pembikinan filem itu yang menelan belanja berjuta-juta (to be exact dlm paper kata 8 juta). Info yang saya dapat lagi, Anuar Zain akan menyanyi lagu tema utk filem nie. Wahh Abang Nuar.. suara klass. Tak termasuk background music yang dimainkan di Philharmonic. Perrhhh mesti meremang. Saya ternampak muka Ummi Nazira dalam satu slot gambar, yer confirm dia berlakon dlm citer mahal ini.

Katanya filem ini ialahh 70% dlm bahasa omputih dan 30% Malay. Tujuannya ialah utk promosi ke luar negara (Waahhh usaha2 dan kejayaan nak naikkan nama Malaysia bleh dapat pangkat Dato' lepas nie.. :P :P.. Insya'allah). Pelakon2 nya pun hebat2. Ini dia info pasal Hikayat Merong Mahawangsa. Apa2 pun semoga filem ini berjaya dan sudah pasti saya akan ke panggung wayang utk menontonnya.

Pengarah  



Lakonan:
:
Merong Mahawangsa (Pelakon Utama)
:
Kesum (Pelakon Pembantu)
:
Kamawas (Pelakon Pembantu)
:
Embok (Pelakon Pembantu)
:
Ying Ying (Pelakon Pembantu)
:
Embi ( Malay Warior ) (Pelakon Pembantu)
:
Lang ( Ibu Merong Mahawangsa ) (Pelakon Pembantu)
:
Phra Ong (Pelakon Pembantu)
:
Goan 1 (Pelakon Pembantu)
Krew:
:
(Muzik)
:
(Creative Director)
:
(Jurusolek Artis)
Penerbit:
:
(Penerbit Eksekutif)
:
(Penerbit Eksekutif)
:
(Penerbit Eksekutif)


Sinopsis:
Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu dibawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah. Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.

Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat?

p/s - nak tengok filem MAGIKA. Soundtrack dah dengar.. nak tengok para pelakon plak. 

Comments